Publicerat:

Elefant-jämförelser steg 1

DSC_7900

I detta tema är ett av syftena att träna på att göra jämförelser. Vi har tidigare jämfört bananer och äpplen. När vi läste dagens målmoln blev det tydligt att vi fick repetera vad det betyder att jämföra. Vi tog fram två tuschpennor och genast kunde eleverna hitta likheter och skillnader på de två pennorna.

”Den är tjock och den är smal!”

”Den är kort och den är stor.”

”Vad heter det när en penna inte är kort?”

”Lång!!!”

Dessa begrepp är inte självklara. När vi arbetar med jämförelser blir det naturliga tillfällen för träning av ord som tjock, smal, lång, kort och även större, längre och kortare.

DSC_7904

I slutet av nästa vecka ska alla rosenknoppar kunna göra egna jämförelser mellan asiatisk och afrikansk elefant. Idag tränade vi därför gemensamt. Vi valde ut fem skillnader och samtalade i ringen. Bilder uppe och dokumentation på två blädderblocksblad. Det är viktigt att jämföra till exempel öron med öron, betar med betar och rygg med rygg. Det blir ju ingen jämförelse om vi säger: ”Asiatisk elefant har små öron, afrikansk har nedböjd rygg”. Vi måste säga: ”Asiatisk elefant har små öron, afrikansk har stora öron”, ” Asiatisk elefant har rund rygg, afrikansk har nedböjd rygg”. Detta förstod barnen ganska snabbt.

DSC_7915

Dessa planscher kommer att sitta uppe i klassrummet under hela nästa vecka. Då ska vi fortsätta träna, både parvis och enskilt.

DSC_7903

Dagens pass skulle avslutas med en liten skrivuppgift om elefanter i allmänhet.

Vad kan vi säga om elefanter?

DSC_7906

Småprat i bikupor. Alla kommer till tals.

Barnens tankar lyftes upp…

DSC_7908

…och skrevs på tavlan.

 

 

 

DSC_7909

Eget arbete.
DSC_7910

 

Elefanter är…

Elefanter är…

Elefanter är…

DSC_7911

Inga problem efter ordentlig förberedelse.

DSC_7913

Skriva och sedan färglägga elefanten i naturlig färg.

DSC_7918

DSC_7917

DSC_7914

Knopparna levererade.

DSC_7916

En hel flock elefanter med olika innehåll, uppsatta på väggen.

Text och bild: Anna Duncanson och Katharina Olofsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.