Publicerat:

Elefant-jämförelser steg 2

Dags för nästa steg i arbetet med att göra jämförelser. På fredag ska alla knoppar göra jämförelser mellan asiatisk och afrikans elefant, på egen hand. Innan dess – träna gemensamt och i par.

Steg 2 – arbeta gemensamt.

 

 

20150504_085902

 

Tydlig information om vad som ska tränas under passet samt vad som förväntas på fredag.

 

mms_img1505221788

För att komma in i tänket, ställde vi frågan: Vad är en jämförelse? Ovanstående redogörelse kom från ett av barnen. Vi skrev upp exakt vad barnet sa och kom sedan alla överens om att en jämförelse är när man hittar likheter och skillnader på olika saker.

20150504_114058

I elefant-temat använder vi oss så klart av elefanter när vi ska göra jämförelser. Planscherna vi gjorde i torsdags lyftes fram. Vilka skillnader finns mellan asiatisk och afrikansk elefant?

mms_img169845827

Samtal i par. Alla får talutrymme.

20150504_085907

Gemensam skrivning utifrån barnens samtal. Bilderna upp – viktigt stöd. Första jämförelsen handlade om elefanternas betar. Vi formulerade tillsammans. Fröken skrev på tavlan…

20150504_085912

…och barnen vid sina arbetsplatser.

20150504_090212

Nästa jämförelse handlade om elefanternas öron. Struktur, struktur och struktur.

20150504_090836

Vi formulerade och skrev tre jämförelser gemensamt.

20150504_090849

Struktur föder struktur.

20150504_114032

Formträning på köpet.

  • Stor bokstav först i varje mening.
  • Mellanrum mellan orden.
  • Punkt i slutet.
  • Gemener

mms_img-1850552743

I det gemensamma arbetet lyckas alla. Det gemensamma arbetet skapar trygghet och struktur. Det gemensamma arbetet ÄR undervisning. Det gemensamma arbetet ger våra barn de bästa förutsättningar att även lyckas på egen hand.

På onsdag är det dags för steg 3 – arbeta i par.

Text och bild: Katharina Olofsson och Anna Duncanson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.