Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Fyra fina former

Geometriska figurer ligger på golvet.

Vår lärarkandidat Linn har under sina praktikveckor planerat för ett arbete om geometriska former.

Barnen hade ganska klart för sig vad de fyra olika formerna heter, nämligen cirkel, kvadrat, rektangel och triangel. Utmaningen blev att med rätt begrepp kunna beskriva de fyra olika formerna. Linn har under flera pass repeterat formerna och deras egenskaper samt låtit barnen prova att beskriva på egen hand. Idag var det dags för nästa steg – rita och klippa ut de fyra formerna.

Klippta lappar ligger på golvet.

För att talutrymmet skulle fördelas jämt och för att hålla alla barn alerta, valde Linn att ha namnlappar uppochned-vända på golvet. Efterhand som hon ställde frågor till barnen, drog hon en namnlapp.

Geometriska former står det på tavlan.

Presentation av dagens innehåll. Inte helt lätt att uttala.

Pedagog skriver på tavla.

Upp med formerna på tavlan. Beskriva och formulera tillsammans.

Pedagog pekar på tavla där fakta står.

Kort och enkel beskrivning under varje form. Läsa gemensamt. Sen praktiskt arbete – rita och klippa.

Pedagog visar upp linjal för elev.

När man ska rita geometriska former är det viktigt att vara noggrann. Vi behövde linjal. Genomgång i ringen.

Färgglada papper ligger på hög.

Arbetsmaterial.

Burkar står på bord.

En cirkel ska var rund. En burk är perfekt att rita runt.

Pedagog pekar på tavla.

Om vi glömde bort vilka egenskaper figurerna har, var det bara att läsa på tavlan.

Elever ritar med hjälp av linjal.

Indelade i par, satte barnen igång.

Elever ritar och klipper.

Nu ska vi se….börja mäta vid nollan.

Triangel utritad på papper.

Triangeln klar – tre sidor och tre hörn.

Elever klipper.

Klipp, klipp.

Elev ritar ut cirkel på papper.

En cirkel SKA vara rund.

Utklippt cirkel i papper.

Perfekt!

Händer håller i rund gul cirkel.

Utklippta geometriska figurer.

Vi vet vad dessa fyra former heter. Vi kan beskriva dem och använder då rätt begrepp.

Utklippta geometriska figurer.

På onsdag ska Linn bedöma barnens nyförvärvade kunskaper OCH få besök av sin handledare från Lärarutbildningen.

Text och bild: Katharina Olofsson

kommentarer

  1. Ett så fint arbete att undersöka och få förståelse för de geometriska formerna.
    Underbara bilder av barn och pedagog.
    Tack för att jag fick se dessa.
    Lycka till er alla
    från en ännu en liten tid verksam pedagog

  2. Vilken lycka för barnen att få glädjen att ha en så duktig pedagog.
    De kommer alltid att kunna de här geometriska begreppen.
    Hälsningar från en pensionerad speciallärare.

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy and användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Slumpa en artikel