Gå direkt till innehållet
placeholder bild

Publicerat:

Att kritiskt granska normer i skolbiblioteket

Under våren har jag och en lärare från Bäckagårdsskolan gått kursen Det normmedvetna skolbiblioteket på PI. Utgångspunkten var att utifrån nya tankar och teorier kring normkritiskt tänk skapa ett arbete på skolan som på något sätt skulle knyta an till hur vi ser på normer på skolan. Eftersom det dessutom handlade om skolbiblioteket valde vi…

Publicerat:

Elefant-jämförelser steg 3

Då var vi framme vid steg 3 i arbetet med jämförelser – arbete i par. Pararbetet har föregåtts av gemensamt muntligt och skriftligt arbete.   Att arbeta i par ska befrukta – inte stjälpa. Ett pararbete ska kännas meningsfullt för båda parter. I detta fallet kan det kännas meningsfullt att med hjälp av egna nyförvärvade…

placeholder bild

Publicerat:

Veckans boktips

Den här veckan hör vi Görel tipsa om Eva Sussos bok Tusen tips till en bluffis. Boken handlar om Rolf som bor i Paris tillsammans med sin rika familj. Rolf är förtjust i Ofelia som hjälper sin pappa i kvartersbutiken intill familjens fina hus. Rolf brukade bara kika på Ofelia genom sin superkikare. Nu vågar han äntligen prata med henne….

Publicerat:

Elefant-jämförelser steg 2

Dags för nästa steg i arbetet med att göra jämförelser. På fredag ska alla knoppar göra jämförelser mellan asiatisk och afrikans elefant, på egen hand. Innan dess – träna gemensamt och i par. Steg 2 – arbeta gemensamt.       Tydlig information om vad som ska tränas under passet samt vad som förväntas på…

Publicerat:

Elefant-jämförelser steg 1

I detta tema är ett av syftena att träna på att göra jämförelser. Vi har tidigare jämfört bananer och äpplen. När vi läste dagens målmoln blev det tydligt att vi fick repetera vad det betyder att jämföra. Vi tog fram två tuschpennor och genast kunde eleverna hitta likheter och skillnader på de två pennorna. ”Den…