Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Mélanie och Cissi – konkretisera demokratiprocessen

Pedagog Malmö Live välkomnar Mélanie Piedoie och Cissi Andersson på Möllevångsskolan, som kommer att föreläsa om hur de undervisar, motiverar och engagerar eleverna i sitt ämnesövergripande arbete med World’s Children’s Prize, eller Barnens nobelpris som det också kallas. Arbetet involverar såväl svenska och so som de övergripande målen i grundskolans första och andra kapitel. Deras…

Publicerat:

Kollegialt lärande och auskultationer

När Pedagogisk Inspiration Malmös förvaltningsgemensamma studiedag Pedagog Malmö Live går av stapeln den 29 september kommer Elisabet Bellander, Jennifer Brehmer, Camilla Eckersten och Patrik Sandberg från Komvux Malmö Södervärn att berätta om en effektiv metod för auskultationer. Söker du ny inspiration? Vill du skapa en utvecklande miljö för dina elever tillsammans med dina kollegor, men…

Hiba Alkuheli, Alaa Imnati, Farid Razwan och Omar Mohsen

Publicerat:

En familj?

Under våren har Pedagogisk inspiration handlett skolbibliotekarier och pedagoger i Det normmedvetna skolbiblioteket. Från Pauliskolan deltog Teresia Palander, bibliotekarie och Cecilia Wallin, lärare i historia. Med inspiration från handledningstillfällena inledde de projektet En familj? i en klass på samhällsprogrammet. Uppgiften för eleverna var att i bild gestalta vad en familj är för dem. De uppmanades…

Publicerat:

Learning study – kollegialt lärande på vetenskaplig grund

När det till hösten är dags för Pedagogisk Inspiration Malmös förvaltningsgemensamma studiedag, kommer Learning study vara representerat. Birgitta Jönsson och Agneta Borgström från Mellanhedsskolan, Therese Ellingsen från Holmaskolan, Sofia Björk från Österportsskolan och Nina Håkansson från Ribersborgsskolan kommer att presentera sina studier där de använder Variationsteorin som grund. När dörrarna till Pedagog Malmö Live öppnar dörrarna…

Vita skogsstjärnor.

Publicerat:

Ut i det gröna

  Idag var det så dags för tema-avslut i Torup och Bokskogen.  Naturbussen hämtade oss på skolan.   Förväntansfulla barn.     Västprydda flickor.       ”Liten” matsäck fick man ta med. Glad fröken.   Det fanns mycket att titta på under bussresan.             Väl framme, tog det inte…

Publicerat:

Jonas Dahl - Får alla bli problemlösande medborgare?

Jag kommer att utgå från min analys av gymnasiets ämnesplaner och nationella prov i matematik för att ställa frågan: Får alla bli problemlösande medborgare? Problemlösning lyfts fram på olika sätt i ämnesplanerna, inte minst för att man ska kunna bli en aktiv demokratisk medborgare men mitt enkla svar på frågan är ”Nej”. Särskilt lågpresterande elever…

Spindelägg.

Publicerat:

Spindelns livscykel

Självklart vill vi ha koll även på spindelns livscykel. Ser den likadan ut som myrans? I slutet av förra veckan, fick vi till oss en hel del fakta om spindlar.       Dagens målskylt.         Passet startade som vanligt med input som för våra tankar i rätt riktning. Eberhart och Berta,…

Tabell över myrans livscykel.

Publicerat:

Myrans livscykel

Läroplanen säger att i slutet av år 3 ska eleven kunna: ”ge exempel på livscykler hos några djur” ”namnge några djur och sortera dem efter olika egenskaper” ”beskriva och ge exempel på kopplingar mellan några djur, i enkla näringskedjor” Så tacksamt att använda myror och spindlar, tycker vi. Djur som finns nära i barnens vardag. Djur…