Publicerat:

Adjö till mofflorna

I torsdags var det dags att knyta ihop säcken och sammanfatta de senaste veckornas miljötema ”Bland mofflor och småkryp”.
2

Vi hade ett sista uppdrag kvar, nämligen att göra oss av med alla sopor vi sorterat.

1

Vi la allt material på mattan, repeterade och sorterade.

5

Dokumentation på tavlan. Vi samlade ihop allt material i påsar och promenerade iväg till återvinningen.

9

Vilken tur att det fanns en lekplats på vägen hem.

IMG_3629 IMG_3630 (1)

Frukt och lek.

8

Fröknar behöver kaffe på förmiddagen. Idag blev det på termos.

7

Tänk så mycket fint det finns i närområdet.

6

I fredags skulle vi sammanfatta våra kunskaper i förhållande till kunskapskraven.

  • ge exempel på olika material och hur de ska sorteras
  • varför ska vi sortera?
  • vilken roll har daggmaskar och gråsuggor i naturen?

20151106_134202

20151106_134149

Vi samlades i språkgrupperna och utgick ifrån fem rubriker. Vi reflekterade och skapade en text tillsammans och blev därmed väl förberedda för nästa pass.

20151106_104912

Rubrikerna på tavlan. Bildstöd. Nu skulle var och en skriva ner sina reflektioner i ”Min bok”.

20151106_104919

Alla satte igång direkt.
20151108_095424

Det är en utmaning att skriva ner sina kunskaper när man går i tvåan. Vi tränar!

20151108_095442

Några barn skriver helt på egen hand.

20151108_095604

Andra behöver lite stöd på vägen. Då kan fröken vara sekreterare. Det är viktigt att allas kunskaper får komma ut.

20151108_095736

Här var fröken sekreterare hela tiden. Elevens kloka tankar skrevs ner.

20151108_095812

Vi är så stolta över våra rosenknoppar.

20150222_125919

Text och bild: Katharina Olofsson, Anna Duncanson och Belma Kudin.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *