Gå direkt till innehållet
placeholder bild
Man filmar med kamera och en kvinna håller i mikrofon.

Publicerat:

Sommarpraktik som filmare

Ung i sommar erbjuder 4-veckors sommarpraktik för unga malmöbor som vill lära sig något nytt och samtidigt tjäna egna pengar. Jo.Jo.Ja – Ung film och scen i Malmö – är en kulturförening för ungdomar med inriktning mot kortfilm, scenkonst, workshops. Tillsammans ger de ungdomar chansen att uttrycka sig fritt med mångfald och jämställdhet som syfte…

Publicerat:

Sociala medier i undervisningen?

– Hur många av er skulle känna er bekväma med att fråga era elever om de vill öppna ett Twitterkonto? Frågan ställer Bonnie Stewart, utbildare och forskare vid University of Prince Edward Island i Canada, till åhörarna under en av sina två föreläsningar på studiedagen Pedagog Malmö Live. Det är en relevant fråga. Sociala medier…

Skärmbild från Skolverket.

Publicerat:

Start av fritidshemsblogg

Hej alla intresserade! Vi heter Magnus Jervill och Jörgen Ekberg och arbetar som utvecklingssamordnare för fritidshemsverksamheten i Malmö Stad. Vår arbetsplats är Pedagogisk Inspiration/Grundskoleförvaltningen. Nu startar vi en blogg kring fritidshemsutveckling. Ni kan följa vårt arbete i att skapa en större likvärdighet och utveckling på våra fritidshem i Malmö. Tanken är också att ni som känner att…

Örtagåredsskolans exteriör.

Publicerat:

Rektors pedagogiska ledarskap

Jag är rektor. Mitt huvuduppdrag är att leda utvecklingen av skolans kärnprocessundervisning. För att göra det krävs en förståelse av vardagspraktiken och de dilemman som mina medarbetare ställs inför. Dessutom behöver jag veta hur eleverna upplever sin skola och undervisning. Ett sätt att leda min verksamhet är att använda andra personers spetskompetens för att skapa…

placeholder bild

Publicerat:

Läsgrupper för att stärka ungas självbild

I början av höstterminen 2015 blev jag kontaktad av Per Torkelson, barn- och ungdomsledare för Lärande hela dagen på Örtagårdsskolan, där jag är anställd som bibliotekarie. Han hade i sin tur blivit kontaktad av de drivna barnbibliotekarierna på Rosengårdsbiblioteket med en förfrågan om huruvida elever i årskurs 5 på Örtagårdsskolan ville delta i en högläsningsgrupp…

Publicerat:

Läslyftet

Läslyftet är en nationell fortbildningsinsats vars syfte är att öka elevernas läs- och skrivförmåga genom att stärka och utveckla kvaliteten i undervisningen. Arbetet med läslyftet bygger på kollegialt lärande som leds av en handledare och kan organiseras med eller utan statsbidrag. Materialet är indelat i moduler som finns tillgängliga på Läs- och Skrivportalen. I nuläget…