Publicerat:

Filmmonster från förr

Denna vecka blir det en kort, animerad och svartvit historia, som på ett underbart sätt berättar om ett filmmonster som inte längre får arbete. Den för också tankarna till den första filmen som jag bloggade om i Filmkrönikan för snart fyra år sedan. Veckans film är också ett uttryck för frågor som rör det som… Läs mer

Publicerat:

NT-utvecklare som bidrar till att utveckla undervisningen

Sedan hösten 2015 arbetar Louise Wadenhammar och Helena Holmström som centralt placerade NT-utvecklare på Pedagogisk Inspiration Malmö. Tidigare arbetade Lotta Mårtensson och Anna Gullberg centralt med NT-utveckling i Malmö, men de har helt lämnat över till Helena och Louise. I reportaget nedan, som publicerades sept -15, kan du läsa om Lotta och Annas arbete. Louise och Helenas arbete är uppbyggt… Läs mer

Publicerat:

Genrepedagogik på Karl Johanskolan

Karl Johanskolan startade det nya året med en gemensam satsning på genrepedagogik. Under en förmiddag träffade vi skolans lärare för att starta upp terminens utvecklingsarbete. Genrepedagogik är en metod som stöttar eleverna att utveckla sitt språk samtidigt som de utvecklar sina ämneskunskaper. Interaktion och stöttning har en central roll då eleverna tillsammans blir medvetna om… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Med fokus på fokusbibliotek

Ett framgångsrikt skolbibliotek leds av en rektor som ser bibliotekarien som nyckelperson. Skolbiblioteket har ett tydligt uppdrag och är väl integrerat i undervisningen. Så säger Catrin Eriksson, skolbibliotekschef i Linköpings kommun. I Linköping finns sedan 2008 så kallade fokusbibliotek där Catrin och barn- och ungdomschefen Lars Rejdnell kunnat förverkliga sina idéer om skolbibliotek. I Malmö… Läs mer

Publicerat:

Språkutvecklande arbetssätt är bra för alla elever!

En av vårterminens upptaktsdag på Augustenborgsskolan ägnades åt språkutvecklande arbetssätt och verktyg. De nyanländas lärande var utgångspunkten, men allt som är bra för nyanlända är också bra för alla andra elever.Under förmiddagen talade därför Linda Asplund om hur vi bör organisera undervisningen. Hon tog upp hur det sociokulturella perspektivet på lärande måste genomsyra allt vi… Läs mer

Publicerat:

Leading from the middle

Efter några intensiva dagar på ICSEI-konferensen (International Congress for School Effectiveness and Improvment) i Glasgow är jag hemma i verkligheten igen. Över 500 deltagare (forskare, lärare, politiker m.fl.) från nästan 50 länder har gett mig nya tankar kring skolutveckling. Här kommer tre av de viktigaste: Tankar kring kollegialt lärande Kompetensutveckling genom kollegialt lärande verkar vara… Läs mer

Publicerat:

Nyttigheter för nyanlända och deras pedagoger

Blogginlägg med tips och länkar till information och verktyg som gäller nyanlända eller flerspråkiga elever   Men kom ihåg:  Du själv är skolans viktigaste resurs.  I mötet med nyanlända, såväl som alla andra,  gör du intryck och sätter spår – ett leende,  en vänlig klapp på axeln säger mer än tusen ord! Styrdokument Skolverket allmänt om… Läs mer

Publicerat:

Tankar från ICSEI 2016

Jag har, tillsammans med bland andra Marie Sjöblom och Anders Karlsson (se även deras bloggar) varit på ICSEI 2016 som är en internationell konferens om skolutveckling. I år hölls den i Glasgow (regn, kiltar, säckpipor och whisky, tyvärr i den ordningen). Här kommer några tankar från denna konferens. I Skottland har man nyligen antagit en… Läs mer