Gå direkt till innehållet

Att jobba med grammatik

Publicerat: Skribent: Johanna Söderlund

Eleverna säger ofta att de vill jobba med grammatik. Fast ganska snart tröttnar de på traditionella grammatikhäften och dylikt. Istället brukar vi lyfta tillexempel ordföljd och v2-regeln (att få verbet på andra plats är ju ofta så himla klurigt..) så fort vi ska skriva något. Nästan alltid finns ett ordföljdsschema i någon form på tavlan.

Ordföljdsschema på tavla.

En annan variant är sönderklippta meningar, gärna om ett ämne man jobbat med dagen innan. Då blir det både en smidig repetition av själva ämnet, ett tempusskifte och en ordföljdskluring i ett; både smidigt och kul!


Meningar sönderklippta på lappar.

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

I enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (EU 2016/679), GDPR, och kompletterande nationell lagstiftning lämnar grundskoleförvaltningen i Malmö stad följande information om behandlingen av dina personuppgifter som sker när du väljer att kommentera artikel eller videoinslag på Pedagog Malmö. Läs mer här!