Publicerat:

Kommunikation med eftertanke

Under de senaste åren har över femtio genuspiloter utbildats i syfte att verka för ett normkritiskt förhållningssätt ute på våra gymnasieskolor. Genuspiloterna träffas regelbundet för att fortbildas och byta tankar, idéer och erfarenheter. På senaste träffen pratade vi om normkritisk kommunikation och fick mycket bra inspiration och tips av Aila Partanen och Anna Gustafsson som är genuspiloter på sina respektive skolor Pauliskolan och Värnhemsskolan.

schyst-dagisfroken

 

Som lärare arbetar en dagligen med kommunikation utan att tänka på sig själv som kommunikatör. När vi i vårt dagliga jobb kommunicerar med elever, föräldrar, kollegor och skolledning gör vi förmodligen som vi alltid har gjort och tänker inte så mycket på det.  Kanske vi av slentrian använder ord, uttryck och bilder som är föråldrade och som vidmakthåller stereotypa föreställningar.

schyst-ben 1

 

En annan sak som kan bli fel i kommunikationen är att det är lätt att ta saker och ting för givna. Till exempel vilken sexuell läggning eller trosbekännelse en person har.  Då är det lätt att det blir fel. Då kan det vara bra att påminna sig själv om att ”jag vet inte allt och ska inte ta något för givet.”schyst-mangfald 3

Anna och Aila delade med sig av material och länktips som man kan använda i undervisningen och som diskussionsunderlag med elever. Bland annat Facebooksidan Reklamera och materialet Schyst! Som man kan ladda ner från nätet. Schyst är framtaget av region Värmland och vann kommunikatörspriset i år.  Bilderna i det här inlägget är hämtade ut deras material.

Jag ser fram mot fortsatta landvinningar i jämställdhetsarbetet.

Text: Sanne Cederstam

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *