Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Återbesök – Torsten Bengtsson

Man står vid tavla och undervisar.

För någon vecka sedan återvände Torsten Bengtsson till Rosengårdsskolan. Efter förra mötet var vi nu redo att inspireras av Torsten och hans tips inför eget skrivande.

Man står vid tavla och pratar med barnen.

 

Förväntansfulla barn.
Streckgubbe på tavla.

Torsten brukar ha med sig själv i sina berättelser.

Ordet Jag står på tavla.

Då är det lättare att leva sig in i handlingen.

Tabell delad i tre delar på tavla.

 En berättelse ska ha en början, handling och ett slut.
Man framför tavla.

Den bör vara både spännande och rolig.

Man skriver på tavla framför barngrupp.

Innan man börjar skriva är det bra att ha en nerskriven plan.

Barn sitter och skriver i sina bänkar.

 Vilka personer ska vara med? Vilken miljö? Handling?

Barn sitter och jobbar vid sina bänkar.

Hur ska den börja? Hur ska den sluta?

Man står vid tavla och undervisar.

När Torsten gett oss en massa tips fick barnen göra sin egen plan.

 

Tabell som beskriver historian.

 

Teckning av slott och fyra personer.

 

Efter en hel del textarbete i skolan kommer vi starta upp det egna skrivandet i veckan som kommer. I slutet av april skickar vi barnens texter till Torsten, som har lovat läsa alla. Han kommer att ge feedback till var och en.

Fortsättning följer…

 

Text och bild: Katharina Olofsson

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy and användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.