Publicerat:

Ny organisation möter behoven

3 fröknar – en årskurs 3 fröknar = 3 språkgrupper 3 fröknar = 3 mentorsgrupper 3 fröknar = 2 arbetsgrupper + 1 nyanländagrupp Våra tre mentorsgrupper är just nu stommen i vår organisation. Mentorsgrupperna startar och avslutar dagen tillsammans. Språkgrupperna ses tre pass i veckan. Nyanländagruppen och arbetsgrupperna ett pass per dag. Barnen vänjer sig… Läs mer

Publicerat:

Grammatiken i praktiken

Vårt arbete med olika texttyper fortsätter… När vi hade blivit varma i kläderna kring sagan om Hans och Greta, var det dags att klippa sönder den. För att sedan lägga i rätt ordning igen. Den här gången var det vårt nytillskott, min sva-kollega Albulena, som hade tagit sig tiden med textremsorna. För lite pyssel är det… Läs mer

Publicerat:

Återbesök - Torsten Bengtsson

För någon vecka sedan återvände Torsten Bengtsson till Rosengårdsskolan. Efter förra mötet var vi nu redo att inspireras av Torsten och hans tips inför eget skrivande.   Förväntansfulla barn. Torsten brukar ha med sig själv i sina berättelser. Då är det lättare att leva sig in i handlingen.  En berättelse ska ha en början, handling… Läs mer

Publicerat:

Multiplikation - en start

Veckorna före vi introducerade multiplikation, tränade vi in några multiplikationssånger. 2-hopp 3-hopp 4-hopp 5-hopp 10-hopp Sångerna finns på denna länk. http://fredriksbergsflippar.blogspot.se/p/multiplikationssanger.html Barnen älskar sångerna och har lärt sig allihop utantill, vilket var vårt mål. Alla hopp är bra att kunna när man ska lära sig multiplikation. Men vi måste förstå vad multiplikation är. På Rosengårdsskolan… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Grattis till Malmös skolbibliotek i världsklass!

På onsdagen kungjordes vilka skolbibliotek som är i världsklass 2016. I år är det 18 skolor runt om i Sverige som välförtjänt tilldelas denna fina utmärkelse. Tre av dem ligger i Malmö, Pauliskolan, Bäckagårdsskolan och Augustenborgsskolan. De har alla tre uppfyllt juryns kriterier, som föreskriver att skolbiblioteket ska vara väl integrerad i skolans verksamhet och… Läs mer

Publicerat:

Skolverkets förslag och den digitala skolan (del 2, it-strategi)

Nu har Skolverkets förslag till nationell it-strategi för förskolan, förskoleklassen, fritidshemmet och den obligatoriska skolan kommit. Förslagen om nya skrivningar i läroplanerna ingår som en del i strategin och de bör betraktas som en helhet. Det finns all anledning att skärskåda detta dokument noggrant, eftersom det inte bara pekar ut vad som kommer att hända… Läs mer

Publicerat:

Arbetet med ASL i Malmö lockar och inspirerar

Efter att ha kommit i kontakt med ASL (Att Skriva sig till Läsning) arbetet i Malmö stad via Pedagog Malmö blev Therese och hennes kollegor från Slestadsskolan i Linköping nyfikna och tog kontakt med oss på Pedagogisk Inspiration. Då de planerar att starta upp arbetet med ASL på sin skola ville de ta del av… Läs mer

Publicerat:

Trängsel hos skolledarna

Mitt namn är Anders Lindmark och jag är utvecklingssamordnare I Grundskoleförvaltningen på Pedagogisk inspiration och jag, tillsammans med mina fyra organisationspsykologkollegor, arbetar med skolledare. Min första blogg kommer att handla om trängsel. Trängsel betyder alltför många på litet utrymme.  Det finns trängsel i matkön, trängsel att få något utskrivet, trängsel vid kaffeapparaten, trängsel på motorvägen,… Läs mer