Publicerat:

Fysikdag på Tivoli

På Tivoli i Köpenhamn finns det en stort utbud av aktiviteter som kan kopplas till din fysikundervisning. Följ länken för att hitta mer information. Uppgifterna kommer snart att översättas till svenska!  (Två centrala NT-utvecklare på fortbildning på Tivoli. Foto: privat) Vår första uppgift var: Rutschebanen är en klassisk berg- och dalbana, nästan hundra år gammal. Du… Läs mer

Publicerat:

Med kompass på skolgården

I “Vi läser och reser”-temat har vi bekantat oss med väderstrecken både på världskartan och på vår skolgård. När vi pratar om att världen är delad i världsdelar och att t.ex. Afrika ligger söder om Europa känns det abstrakt för många av eleverna. Idag tog vi med oss kompassen ut på vår egen skolgård och… Läs mer

Publicerat:

Bakade Skulpturer

  Vilket sammanhang saker hamnar i är avgörande för hur de tolkas och vilken innebörd de får. Genom att främmandegöra både material och dess funktion kan man hitta nya vägar för att lära sig, menar Anders Marner, professor i pedagogiskt arbete med inriktning mot bilddidaktik, som förespråkar estetiska och kreativa läroprocesser. Även här blir materialet… Läs mer

Publicerat:

Logo-vadå-för-nånting?

Hej och välkomna till den alldeles nystartade skollogopedbloggen! Vi som kommer att skriva här är skollogopeder inom Malmö Stad och här kommer vi att ge inblickar i hur vardagen för oss kan se ut. “Vadå logoped?” är det säkert många som tänker! Vad är det? Och finns det såna i Malmö Stads skolor? Jajamensan! Logopeder arbetar med… Läs mer

Publicerat:

Vad innebär det när vi säger att ”ta plats”?

Det komplexa Genuspusslets nätverk kliver in och ut i komplexiteten och reflekterar tillsammans kring begreppet “att ta plats”. Vi – som leder nätverket av genuspiloter från gymnasieskolorna – har skapat ett koncept kring temat ”att ta plats” som genomfördes för första gången igår på Pedagogisk Inspiration Malmö. Vi såg den underbara och mycket tänkvärda pjäsen “Och ingen ska… Läs mer