Publicerat:

Sveriges Radio P4 + Fullt ös på Örtagårdsskolan!

Allright!

Sakta men säkert märker vi hur eleverna på Örtagårdsskolan har börjat greppa detta med att skriva musik. Knepet är att skriva ner alla tänkbara stödord som man skulle vilja ha med i sin hiphoplåt för att sedan bygga upp meningar som sedan slutar av ett av stödorden. Väl på plats så blir nästa utmaningen att skapa ännu en mening som sedan rimmar med det sista ordet man använde i föregående rad.

Exempel:

Hej allihopa! har ni sett min fina hund? (hund är stödordet)
Jag tycker om att krama den en längre stund (stund är det nya rimordet som följer andra raden)

Utifrån dessa lyrik ska vi sedan tillsammans sätta ihop det till en hel hiphoplåt.
Eleverna får en chans att upptäcka sina kreativa sida samtidigt som de reflekterar kring sin identitet och något som de önskar kunde förbättras i samhället. Många bollar i luften men det ska nog bli fint detta!

Projektet kommer att sammanställas till en kortfilm och denna gång hade vi Anna Landelius från Sverige Radio P4 som gjorde oss sällskap och ställde bra frågor till eleverna för att sedan få ännu bättre svar!

Här kommer ett litet videoklipp från dagen:

 

2 Kommentarer

    Jag blev fascinerad av barnets definition av identitet. Vilken fin videoklipp. Alaa och Jassim.
    Jag kan se att det pågår små processer samtidigt, Barnets kroppspråk och ansiktsuttryck är en del av barnets reflektioner. Så härligt! att se hur barnen upptäcker, utforska och skapa:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier