Publicerat:

Vi reser till Järnåldern

20160926_093540

Ny vecka och ny tidsperiod. Idag var vi framme vid Järnåldern.

20160926_124414

Dags för film om Järnåldern. För att ge våra barn de bästa förutsättningar att förstå, är vi alltid noga med att förbereda dem väl. Genom att sammanfatta innehållet i filmen samt förklara nya ord och begrepp får barnen en förförståelse som hjälper dem att tillgodogöra sig innehållet i filmen.

20160926_093523

Lektionsmålet var att lyssna noga och komma ihåg så mycket som möjligt. Fröken glömde ett ”a” i ordet lyssna, vilket hon genast påmindes om men glömde bort att rätta till. Nu var alla beredda.

20160926_192345

I samma kronologiska ordning som förberedelsesamtalet, rullade nu filmen igång. Film ökar koncentrationsgraden hos våra barn. Därför ser vi alltid till att få input från olika håll; berättande, text, bild och film.

20160926_093529

Efter filmen pratade vi om skillnaderna mellan de olika tidsperioderna. Vi fokuserade på boende, kläder, familj, mat, verktyg, vapen, handel och hur man kommunicerade. Vi började också nosa på begreppen dåtid, nutid och framtid. Nästa vecka ska vi använda våra nyförvärvade kunskaper i arbete med tidslinjen.

20160926_093716

Arbetsuppgiften till lektionen var en lucktext skapad utifrån dagens samtal och film. Barnen skulle känna igen sig och befästa sina nya kunskaper. Arbetsuppgiften krävde dessutom både läs- och skrivträning.
20160926_093712

Barnen fick även uttrycka sina kunskaper i bild.
20160926_093859

De flesta barn arbetar fint på egen hand.

20160926_093910

Några får lite extra stöd av fröken. Stödet kan bestå av repetition, ett extra samtal, lässtöd, skrivstöd eller alltihop.

20160926_093946

Några tar hjälp av varandra.

20160926_094014

Så här såg det ut när det var klart. I texten hade vi med begrepp som; Järnåldern, klimat, verktyg, vapen, varor, slav, kruka, mynt, järn, trä, sten och runor. Begreppen är nu genomarbetade i både tal och skrift.

20160926_094021

På onsdag fortsätter arbetet med Järnåldern. Då ska vi läsa en faktatext tillsammans och jobba utifrån den. Nästa vecka ska vi repetera de tre olika tidsperioderna tillsammans med tidslinjen. Vi ska diskutera likheter och skillnader mellan perioderna samt bli säkra på begreppen dåtid, nutid och framtid.

 

Text och bild: Katharina Olofsson

Katharina Olofsson

Publicerat:

Skribent Katharina Olofsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *