Publicerat:

Är det pedagogisk dokumentation som vi bör satsa på för att driva förändring?

Förskolans rikskonferens 2016 handlade om ett väldigt intressant ämne. Om ett kärt ämne i mitt hjärta. Det handlade nämligen om den tredje pedagogen. Det pedagogiska rummet, vilken betydelse den har och hur den påverkar barns lärande. Katinka Leo förelästea om en pedagogisk idé som föds i Vaxholms kommun. Ett begrepp som hon använde och som… Läs mer

Publicerat:

Puls, rytm och tempo

I musiken jobbar vi mot kunskapskraven i år 6. Att börja ettan på Rosengårdsskolan innebär inte automatiskt att jag: kan sjunga tillsammans i grupp kan följa rytm, tempo och tonläge har sjungit mycket som barn kan den svenska barn-sångskatten förstår orden i texterna Därför har vi under år 1 och 2 lagt mycket av musikundervisningen… Läs mer

Publicerat:

Food hos knopparna

Vi har jobbat med food på engelskan i några veckor. Målen för lektionen: Say and understand words about food. Understand and follow instructions. Efter startramsan började vi passet med att repetera de nya orden. Vi sa efter fröken, tränade uttal och körläste, flera gånger. Vi har hämtat material till temat på British council Det är ett… Läs mer

Publicerat:

Vad kan lärare lära av spel?

Spelifiering eller gamification är begrepp som vi möter mer och mer i diskussioner om lärande. Vad innebär det egentligen att spelifiera undervisning? För Stefan Lundström, fil.dr. och universitetslektor i Svenska med didaktisk inriktning från Luleå tekniska universitet, handlar gamificiation i skolan inte om metoder för att motivera eleverna genom tävlingsmoment, Kahoot är ett populärt exempel.… Läs mer

Publicerat:

Gör om, gör rätt!

Gör om, gör rätt! När vi förra året påbörjade vårt kvalitetsarbete på S:t Petri skola var det med stor entusiasm och uppkavlade ärmar. Vi hade höga ambitioner och ville hinna mycket, även om arbetet påbörjades ganska sent in på läsåret. Så här i efterhand ser vi att vi skulle ha anpassat arbetet efter den tid… Läs mer