Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Ta hjälp av ”De sju frågorna” med bildstöd för ökad studiero

Instruktioner skrivna på tavla.

Jag har tidigare skrivit ett långt inlägg om hur man kan använda bildstöd för att stötta kring struktur och rutiner. Idag blir det ett lite kortare inlägg om ”De sju frågorna” vilka är bra att ha i åtanke när man t.ex. planerar för en aktivitet och ger instruktioner. Som jag skrivit tidigare är det ofta skönt för de flesta att veta de grundläggande ramarna för en aktivitet men för en del personer är det extra viktigt att veta detta. Detta för att minska stressnivå och därmed frigöra energi till att fokusera på att arbeta med målet med aktiviteten istället för att sitta och oroa sig över och tänka på till exempel hur lång tid man har på sig eller vilket material man behöver och vad som kommer att hända efter aktiviteten är slut. I förlängningen är tanken med detta att skapa det lugn och studiero som krävs för att kunna fokusera på uppgiften (eftersom elever till exempel inte ska behöva och fråga samma frågor massa gånger eller tappa fokus för att de inte vet vad de ska göra).

För att man lättare ska få till att få in rutinen med att alltid ge svar på de grundläggande ”sju frågorna” som sätter ramarna för en aktivitet har jag försett dessa med bildstöd. Det här dokumentet finns att ladda ner gratis här!

screenshot

Tanken är i första hand att det är till för att lärare ska vara noga med att all den här informationen är tydlig för eleverna t.ex. vid eget arbete. Det kan exempelvis vara att lärarna för egen del är noggranna med att förmedla informationen muntligt men också att komplettera med att informationen finns tillgänglig skriftligt (med bildstöd), t.ex. genom att skriva och rita på tavlan. Sedan kan man också använda det som samtalsunderlag och för att ”kolla av med” eleverna att de faktiskt har uppfattat informationen som getts.

de-sju-fragorna-2

Ett annat exempel på hur man kan ”bygga in” delar av informationen direkt i dagen schema kommer från skollogoped Julia Andersson på Östtegs skola i Umeå kommun:

 

schema-julia

Ett bra verktyg för att tydliggöra ”Hur länge?” är tidshjälpmedel  som till exempel timstock (finns även som app) och Time Timer (finns även som app). Dessa visualiserar hur lång tid man ska arbeta och räknar ner visuellt efterhand som tiden går, tills skillnad från det mer abstrakta med att ange klockslag. Om jag inte förstår vad 10.00-10.25 betyder så hjälper det mig inte. Men en visualisering med 25 minuter som krymper efterhand kan vara lättare att förstå. Hos oss på Rosengårdsskolan har vi utrustat våra klassrum med Time Timer Large som sitter väl synliga för alla elever i klassrummet:

bild-time-timer-klassrum

Som komplement har vi  Time Timer Plus och timstockar som kan användas direkt på arbetsplatsen utifrån individuella behov:

time-timer-plus-timstock-bild

 

Det här är ett inlägg i inläggsserien om bildstöd på Skollogopedbloggen. Du hittar tidigare inlägg i serien här:

2 kommentarer

  1. Hej Ida. Är det Ok om jag visar en av dina bilder i inlägget som exempel, i en ppt? Med källhänvisning. /Sara, logoped

    1. Oj, har jag missat att svara på det här? Det går jättebra! /Ida

  2. […] annat bra hjälpmedel för mig, vilket jag skrivit om tidigare , är min Time Timer Plus. Jag har lätt för att glömma bort tiden när jag är inne i arbete och […]

  3. […] Ta hjälp av ”De sju frågorna” med bildstöd för ökad studiero […]

  4. […] Ta hjälp av ”De sju frågorna” med bildstöd för ökad studiero […]

  5. […] och en kort film där hon ger några exempel på varför visuellt stöd, som t.ex. bildstöd och tidshjälpmedel, är bra att […]

  6. […] kan till exempel innehålla svar på de vanliga bildstödsfrågorna Vad? Var? Vem? Hur länge? Vad händer sen? Vad behöver jag ha? Varför… Förutom de frågorna är det bra om ritpratet innehåller information om vad personen ska göra […]

  7. […] för våra elever underlättar det att de vet vad som förväntas och att vi visar svaret på de sju frågorna. En av frågorna är Hur länge….Det kan också vara ett stöd att vi verkligen synliggör […]

  8. […] av att tillföra lektionsstruktur och fasta rutiner där man exempelvis påbörjar och avslutar lektioner på samma sätt på hela […]

  9. […] Om du vill läsa mer om hur du kan använda frågorna för att få studiero så beskriver logopeden Åsa Rosqvist det väldigt bra. Läs hennes inlägg här » […]

  10. […] https://pedagog.malmo.se/2017/03/23/ta-hjalp-av-de-sju-fragorna-med-bildstod-for-okad-studiero/ […]

  11. […] Ta hjälp av ”De sju frågorna” med bildstöd för ökad studiero […]

Svara Specialpedagogiska lyftet del 3: Det kompensatoriska ansvaret som föll bort | Vilse i klassen Avbryt svar

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy and användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.