Publicerat:

Förbättra eller bara utveckla?

Vad menar vi egentligen menar med distribuerat ledarskap?  Fredagen den 24/3 inföll den första träffen för skolledares kollegiala lärande. Samtalet tog snabbt fart och tillsammans skapade vi en klarare bild.  Distribuerat ledarskap handlar om att många hjälps åt att bära de processer som ska leda framåt, att vi låter uppdraget styra och att vi delar bilden… Läs mer

Publicerat:

Den förSKRÄCKliga barnkulturen

Vi åkte till Centrum för barnkulturforsknings årliga symposium vid Stockholms Universitet och det satte verkligen igång tankar kring både det ena och det andra. Årets tema Barnkulturens gränsland inbjöd till föreläsningar och samtal kring gränser inom barnkulturen, hur vi begränsar barnkulturen, eller begränsar barns tillgång till kultur på olika sätt. Och det var det sista… Läs mer

Publicerat:

Resan fortsätter på hemmaplan

Att delta på TESOL kräver god förberedelse och innebär långa och intensiva dagar, ibland från kl. 8.00 på morgonen till 18.00 på kvällen.  Förflyttningstid mellan föreläsningarna var kort (15 minuter). Ibland skulle vi dessutom byta byggnad och hitta rätt lokal och när föreläsningarna väl var igång fanns det lite tid för att processa innehållet som ofta… Läs mer

Publicerat:

Men hur gör man då?

Skolverkets checklista för ett språkutvecklande arbetsområde är lång. Här är ett axplock: Finns tydliga lärandemål för både innehåll och språk? Knyts begreppen till elevernas vardagsspråk och egna erfarenheter? Genomförs undervisningen så att kognitivt utmanande uppgifter kombineras med stöttning? Men hur gör man då? Många böcker om undervisning och lärande presenterar generella teoretiska tankesätt som ska… Läs mer

Publicerat:

Vi gick på teater

För någon vecka sedan var vi några som gick till Unga Teatern och såg “Vad gör vi här?” en dockdokumentär om meningen med skolan. Tänk er att den kända bilden “Blir du lönsam lille vän?” blir levande med meterstora dockor i en helt grå färgskala. Dockorna beskriver tankar, känslor och erfarenheter från elever, lärare, rektorer,… Läs mer

Publicerat:

Unga filmjuryn har en motivering klar

Snart kan klass 8C på Västra hamnens skola och deras lärare Helga Boström och Berith Garnwall andas ut. Som BUFF- jury inför priset “Unga filmjuryns pris” har de en intensiv vecka bakom sig. Ikväll står de på scen för att dela ut priset under en ceremoni på Rådhuset. – Vi har sett åtta filmer från… Läs mer

Publicerat:

Upplevelsebaserat lärande ger resultat

Holmaskolan har arbetat med en modell som de kallar upplevelsebaserat lärande i några år nu, och  deras erfarenheter visar på ett positivt resultat. Utfrån valt arbetsområde/tema väljer läraren en upplevelse, som blir ett stöd i lärandet, och som förarbetas/efterarbetas i klassrummet. Upplevelsen kan t ex  vara ett besök på bibliotek, museum eller i närmaste  park,… Läs mer

Publicerat:

Börja fråga!

Visste du att butiker ska kunna svara på frågor om en varas kemiska innehåll? Kemikalier används för att tillverka många av de varor som vi använder idag. De kan tillsättas för att ge varorna till exempel färg eller form. Kemiska ämnen frigörs från varan under hela dess livslängd. Både vid tillverkningen och när den blir… Läs mer