placeholder bild

Publicerat:

Forskande lärare och lärarstudenter - vad är det?

ECER är en av de största konferenserna i Europa med fokus på skola och utbildningsvetenskap. 22-25 april samlas ca 2700 forskare från nästan 70 länder i Köpenhamn. I onsdags (23/4) presenterade jag och Marie Sjöblom ett paper där vi diskuterar vilka möjligheter och dilemman som kan uppstå när vi som lektorer använder forskning och forskningsmetoder… Läs mer

Publicerat:

Det snackas om...

Veckan börjar gå mot sitt slut och det är dags att ta en titt på några av de skolnyheter som har publicerats under veckan. Att ha idrott på schemat varje dag kan förvandla en genomsnittlig skola till en högpresterande. Det menar Jesper Fritz som är läkare och forskare vid Lunds Universitet. Läs mer om hans… Läs mer

Publicerat:

Tankar som möts i Köpenhamn

Just nu pågår ECER2017-konferensen i Köpenhamn (ECER = European Conference on Education Research) där 2700 deltagare från nästan 70 länder möts för att diskutera och inspireras av forskning från hela världen. Innan jag kom hit funderade jag på vad som var viktigast med konferensen. Det fanns många olika möjliga svar – att göra en bra presentation… Läs mer

Publicerat:

Textsamtal i Sverige och Norge utmanar inte eleverna

Det hjälper inte hur många intressanta artiklar och litteraturprojekt vi serverar våra elever om de inte kan förstå eller analysera texterna på ett djupare plan. Det hjälper heller inte att vi genomför textsamtal med eleverna om vi inte ger dem verktyg för att tänka tillsammans och tolka texterna. Det är några av slutsatserna från en… Läs mer

Publicerat:

Investera i ett skolbibliotek

Välkommen till en ny termin och välkommen all ny skolbibliotekspersonal! Flera av er finns på helt nybyggda skolor och det är glädjande att skolbiblioteken redan från starten är bemannade. Behovet av nya skolor är stort, då antalet elever i grundskoleåldern ständigt ökar. De kommunala skolorna har höstterminen 2017 30 000 elever, att jämföra med 23… Läs mer

Publicerat:

Hur får vi syn på att luft är något?

På Örtagårdsskolan har elever arbetat med att synliggöra luft. Genom ett undersökande arbetssätt, att få syn på luft, att luft rör sig, tar plats och väger något, har eleverna arbetat systematisk med att undersöka vad luft är och fått en modell för hur gas beskrivs via partikelmodellen. Eleverna har dokumenterat sina upplevelser och upptäcketer med kamera. Den dokumentationen skapade underlag för nästa… Läs mer

Publicerat:

Älska rapporter! del 1

Vi som tror på och arbetar med kultur i skolan behöver ibland fördjupa samtalet, problematisera det vi tror på och lära oss från forskningen hur det ser ut. Vi behöver vässa våra argument, komma bort från godhetsdiskursen, och förstå vad som kan utvecklas och förbättras. Läsning av två rapporter om Skapande skola kan ge oss… Läs mer