Publicerat:

Stötta tänkandet!

 Ibland vill man ha snabba tips och inspiration utan krusiduller. Då funkar Vicki Davis, eller @coolcatteacher som hon kallar sig online, perfekt. 10TM eller The 10-minute Teacher Podcast  är som gjord för snabb input på väg hem från jobbet eftersom varje avsnitt är max 10 minuter långt. Snacket är på engelska, men samtidigt får man input utanför den egna sfären. 

I avsnitt nummer 134 deltar läraren Karen Voglesang och berättar om “thinking routines” eller tankeverktyg för klassrummet, kort sagt strukturer som ger elever stöd i sitt tänkande. 

Kompassen är en av dessa. Kompassen passar allra bäst att använda när en elev ska fundera kring en idé, ett förslag eller en åsikt och fördjupa sina tankar kring detta. Som exempel kan vi tänka oss en klass där eleverna ska hålla argumenterande tal om dödshjälp/eutanasi. Kompassen passar extra bra i början av elevernas arbete, som hjälp för att ta sig an ämnet.

1. E = Excited
Vad vore fördelarna med att införa dödshjälp i Sverige?

2. W = Worrisome
Vilka nackdelar skulle finnas, vad oroar dig angående dödshjälp?

3. N = Need to Know
Vad behöver du veta mer om för att bättre kunna skapa dig en egen åsikt kring införandet av dödshjälp?

4. S = Stance or Suggestion for Moving Forward
Vad är din åsikt just nu om dödshjälp? Vad kan du göra för att utveckla/nyansera din åsikt?

Detta och många fler tips finns i podden! Sök efter 1oTM i din podcast-app. Om du inte lyssnat på podcasts tidigare är det kanske lättast att komma igång via iPhone-appen Podcaster eller Google Play Music på din androidtelefon. Här kommer en länk om du vill lyssna via dator: http://www.coolcatteacher.com/podcast/

Av: Språkutvecklarna på PI

Källa: Karen Voglesang deltar i Project Zero på Harvard University. (Mer info om Project Zero här , de har bland annat en sida med verktyg för klassrummet).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.