Publicerat:

Ögonblicksforskning och relationell pedagogik – E-boken släpps!

Vad händer då du djupgranskar betydelsefulla ögonblick i din verksamhet för att förstå hur lärandet hänger ihop med värdegrundsarbetet och barnkonventionen?

Hur kan du nå djupare förståelse för hur relationell pedagogik samspelar med lärandet?

Hur stöttar det kollegiala lärandet din egen utveckling som pedagog?

Tolv förskolor i Malmö har arbetat i en undersökande handledningsprocess och funnit svaren på dessa frågor under ledning av Elizabeth Flórez, uvecklare i genus- och normkritisk pedagogik, Pedagogisk Inspiration Malmö. Arbetet har dokumenterats i en e-bok Ögonblicksforskning och relationell pedagogik som publiceras idag.

Här laddar du ner e-Boken.

Processen startade i konstruerandet av luppar som en konkret artefakt och metafor för vad som skulle underökas. Pedagogerna formulerade frågeställningar utifrån de vardagliga ögonblick de såg i luppen för att sedan observera verksamheten vid sex olika tillfällen och reflektera över dem både enskilt och tillsammans med handledare och kollegor. I processen medverkade Sven Persson, professor i pedagogik på Malmö Högskola, genom att koppla teorin till praktiken och därmed fördjupa förståelsen för verksamheten.

E-boken Ögonblicksforskning och relationell pedagogik beskriver hela processen och tanken är att den ska fungera som inspiration och vägledning i andra pedagogiska verksamheters utvecklingsarbete.

Här kan du ladda ner ladda ner boken som PDF.

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.