Publicerat:

Historiebruk i teori och praktik

Skolinspektionen har undersökt ett stort antal skolors undervisning i historia (rapport 400-2013:6837) och fann mycket som var bra, men också något som behövde bli bättre. Det som skulle bli bättre var undervisningen som utvecklade elevers förmåga att reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv   Det… Läs mer

Publicerat:

Fibonacciklubben för matematikintresserade mellanstadieelever

Vilken energi man kan få av elever! Jag och min kollega besökte Borgarskolan och träffade Arvid, Linn och Teodor. Tre matematikintresserade studenter som vill sprida sitt engagemang för matematik och få yngre elever att se hur roligt det är att jobba med matematik när man träffar likasinnade och får resonera och lösa problem och kanske… Läs mer

Publicerat:

Förmågan beskriva och förklara utifrån fältarbete

Många pedagoger drar sig för att gå ut och göra fältundersökningar i biologi. Vad och hur gör man för att en håvning i damm inte stannar vid ett görande utan blir ett tillfälle för kunskapsinhämtning? Hur ska denna kunskap sedan kunna användas som en källa i det fortsatta arbetet? Vilket är då det fortsatta arbetet?… Läs mer

Publicerat:

NTA har kommit till Malmös skolor, vill ni vara med?

Vi som NT-utvecklare har under våren startat upp och driver nu ett spännande projekt för att öka likvärdigheten i NT undervisningen i Malmö. Syftet är att stimulera nyfikenhet och öka intresset för naturvetenskap och teknik hos elever och pedagoger. Pedagogisk inspiration och Malmö stad har tagit beslut om att gå med i NTA (Naturvetenskap och… Läs mer

Publicerat:

Vad SKA vi göra? Språkutveckla! (del 2)

Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade. Genom rika möjligheter att samtala, läsa och skriva ska varje elev få utveckla sina möjligheter att kommunicera och därmed få tilltro till sin språkliga förmåga. (Lgr -11, kap. 1) Under läsåret 16/17 fick vi anledning att genomlysa flera delar av verksamheten grundligt då vi i september, fem veckor… Läs mer

Publicerat:

Språkstörning - vad innebär det egentligen och vad kan man göra i skolan?

Idag är det internationell dag för att öka medvetenheten om språkstörning – DLD (Developmental Language Disorder) Awareness Day! Språkstörning är en av våra vanligaste utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och kan ge stor påverkan på deltagande i skola och sociala sammanhang. Trots detta är det fortfarande en diagnos som är relativt okänd. Detta vill vi råda bot på genom… Läs mer

Publicerat:

Att se det lilla i det stora

Kunskap, glädje, engagemang, delaktighet och professions utveckling var centrala begrepp som kom upp på releasefesten av E-boken Ögonblicksforskning och relationell pedagogik. Referensgrupper från 12 förskolor från Malmö stad, har tillsammans med Pedagogisk Inspiration deltagit i ögonblicksforskningsprocessen som ledde till en samproduktionen av E-boken ögonblicksforskning och relationell pedagogik. Releasefestens höjdpunkt var när förskolechefer och pedagoger berättade… Läs mer

Publicerat:

Det snackas om...

En vecka har gått och det är dags för Pedagog Malmö att sammanfatta några av de skolnyheter som har publicerats. En av veckans stora nyheter har varit presentationen av regeringens höstbudget. Skolvärlden har sammanställt de investeringar som kommer att göras i skolan. Här hittar du den sammanställningen. Om du hellre vill läsa budgeten i helhet… Läs mer