Publicerat:

Det historiska mingelpartyt

Vem har inte funderat på vilka de skulle bjuda på en stor fest om det fick välja bland alla människor som någonsin levat? Jag som heter Christoffer Krämer och jobbar som historielärare har åtminstone gjort det mer än en gång och jag har nu förvandla denna tanke till vad som förhoppningsvis är ett intressant arbetsområde i historia, lämpligt för elever i årskurs 6-9.

Till vardags jobbar jag på Pedagogisk Inspiration Malmö och har nu förmånen att få vara med och bygga lärarplattformen Malmö delar -en didaktisk resurs, där alla stadens lärare inom en snar framtid ska kunna dela med sig av sina bästa arbetsområden, lektioner och moment med varandra. Vår förhoppning är att detta blir ett sätt att både spara tid och att hitta inspiration hos andra duktiga pedagoger – utan några kostnader för lärarna och skolorna. “Det historiska mingelpartyt” är ett av de arbetsområden till Malmö delar jag bidragit med i SO för högstadiet. Ur presentationen:

Välkommen! Stig in!

Vilken ära det är för oss att ha en sådan prominent person som er på vår enkla tillställning. Kan jag ta er huvudbonad? Mingelpartyt är rakt fram och ned för marmortrappan. Många andra har redan kommit. Det blir mingel först och senare lite utmaningar för att roa.  Med tanke på uppslutningen ser det ut att bli en mycket intressant kväll.

Det historiska mingelpartyt är en tvådelad uppgift i historia där den första är en faktainsamlande del där eleverna sätter sig in i historiska personers liv, tid och situation, lämplig att använda för att ge grundläggande färdigheter i att efterforska effektivt på nätet men också för att belysa hur kvinnor i historien tenderat att bli osynliggjorda. Den andra delen är en mer lättsam del där eleverna i ett faktiskt mingelparty rollspelar sina historiska personer och där flera olika föreslagna spelmoment kan läggas till för att roa och utmana eleverna.

Den introducerande kortfilmen är gjord av mediapedagog Mélanie Piedoie och speglar både den blandning av historiska personer som uppgiften spänner över och förhoppningsvis också det lätta anslag arbetsområdet har. Min förhoppning är att eleverna när de klarat av arbetsområdet både vässat några av sina färdigheter, lärt sig nya fakta och skaffat ett minne att hänga upp sin kunskap på som räcker långt in i vuxenlivet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.