Publicerat:

Skolverkets konferens angående programmering i skolan

För att våra elever ska kunna möta dagens och morgondagens samhälle behöver vi utveckla deras digitala kompetens och med digital kompetens menas att eleverna ska få: kunskaper att söka information, kommunicera, interagera och producera digitalt färdigheter att använda digitala verktyg och tjänster förståelse för den transformering som digitaliseringen innebär i samhället med dess möjligheter och… Läs mer

Publicerat:

JUCK- att samtala om normer

För någon vecka sedan arrangerades en Mötesplats på temat Normer – värden – val. Vi var ca 80 personer, lärare från både gymnasiet och grundskolan, elever från högstadiet och gymnasiet samt personal från kultur- och grundskoleförvaltningarna. Kvällen inleddes med att vi såg dansföreställningen JUCK. Fyra kvinnliga dansare bjöd på en timmes dans iklädda vita skjortor,… Läs mer

Publicerat:

Förändring och kontinuitet - upplevelser av tid

När jag ser tillbaka på min korta tid på jorden så letar mitt medvetande efter mönster, någonting som skapar mening i det garnnystan av händelser och människor som utgör mitt förflutna. Utan att jag egentligen är medveten om det skapas olika avdelningar, samlingar av narrativ som hålls ihop genom att de ligger mellan punkter av… Läs mer

Publicerat:

Drill eller djup?

Under den tid som jag har arbetat vid Pedagogisk inspiration i Malmö har jag haft förmånen att få möta många engagerade och professionella lärare, skolledare och andra som arbetar i skolans värld. Få personer är så viktiga i våra barns liv som dem. Jag känner stor ödmjukhet och respekt för det arbete som utförs i… Läs mer

Publicerat:

Språkutvecklande metoder: Före läsning

Bild: Malin Holmqvist   Att elever stör varandra i skolarbetet är inte helt ovanligt. Ändå står skolor och lärare ibland handfallna inför problemet och tycker det är svårt att hitta gemensamma sätt att lösa det på den egna skolan. På Universitetsholmens gymnasium valde vi att angripa problemet från ett lite annorlunda perspektiv. Inom ramen för… Läs mer

Publicerat:

Drömmarnas Hus - utomhuspedagogik som väcker tankar och kreativitet

Med tre av FN:s globala mål i fokus startade klass 6A från Sofielundsskolan i Malmö sin innovationsresa på tågperrongen i Örtofta. Eleverna fångades in i fiktionsspelet direkt efter att vi hoppat av tåget, och fick besöka ett fiktivt samhälle år 2030. Under dagen utmanades eleverna och sattes på prov på olika sätt. Något de klarade… Läs mer

Publicerat:

Religiösa byggnader i Malmö - nya punkter på Pedagogiska kartor

Många nya punkter håller på att växa fram som lektionsmaterial på Pedagogiska kartor. Ett av dessa arbeten är religiösa byggnader i Malmö. Först ut är Malmö synagoga, en av flera kommande byggnader. Lektionsmaterialet vänder sig främst till mellanstadiet. Utifrån att besöka platserna, antingen genom att studera dem utifrån och/eller boka in visning, ska eleverna kunna dra slutsater utifrån symboler och… Läs mer