placeholder bild

Publicerat:

Unga läser visst

Som skolbibliotekarie på en högstadieskola får jag ofta frågan: ”Hur gör du för att få ungdomar att läsa och tycka om böcker, för det gör de väl inte?” Nej, alla unga gillar inte att läsa. Det finns elever som är ovana läsare och hellre gör annat än att läsa om de får välja. Det finns… Läs mer

Publicerat:

Den ofrivillige dramaläraren, eller?

Örtagårdsskolan är en övningsskola så vi har förmånen att få träffa många studenter. Erik Lindgren läser till lärare på Malmö Högskola och är för närvarande på sin femte termin. Under det senaste året har jag haft Erik som VFU-student. Erik berättade tidigt om sina tankar kring dramapedagogik i de samtal vi hade med varandra. Det… Läs mer

Publicerat:

Praktiskt stöd- hur man hanterar radikalisering bland elever

Möllevångsskolan mot Radikalisering! Vad är det som 97,5 % av Möllevångsskolans lärare och pedagoger tycker är bra och mycket bra? Vi hade äran och nöjet att hålla en halvdags intensivutbildning med skolpersonalen på Möllevångsskolan. Denna utbildning (Steg 1) innehöll föreläsning, workshop och diskussioner. Fantastisk personal med en likaså fantastisk ledning som var mycket engagerade och… Läs mer

Publicerat:

Det snackas om...

Fredagen är här och det är dags att titta på några av de skolnyheter som har publicerats i veckan. Skolinspektionen har granskat yrkesprogram på 34 gymnasieskolor. Granskningen visar att eleverna på programmeen sällan får en helhetsbild av utbildningens olika delar. Det behövs mer samarbete över ämnesgränserna för att stärka helheten. Här hittar du ett sammandrag… Läs mer

Publicerat:

Allt fler elever får studiehandledning på sitt modersmål

Miruna Siminic är en av ett växande antal elever som får studiehandledning av Språkcentralens lärare. Det här läsåret är det cirka 2800 elever i Malmö som har studiehandledning på sitt modersmål. Miruna Siminic kom till Sverige från Rumänien för knappt fyra år sedan. På klingande svenska och med ett stort leende säger hon att svenska… Läs mer

Publicerat:

Det historiska mingelpartyt

Vem har inte funderat på vilka de skulle bjuda på en stor fest om det fick välja bland alla människor som någonsin levat? Jag som heter Christoffer Krämer och jobbar som historielärare har åtminstone gjort det mer än en gång och jag har nu förvandla denna tanke till vad som förhoppningsvis är ett intressant arbetsområde… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

DUSM (Digitalt Undervisningsmaterial för Studiestöd på Modersmål)

Vi är en grupp på sju personer, som arbetar med uppdraget att producera digitalt undervisningsmaterial för studiestöd på modersmål (DUSM). De aktuella ämnena är Matematik, Kemi, Fysik, Biologi, Historia, Samhällskunskap och Religionskunskap. Uppdraget är initierat av Malmö stads gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltning. Syftet är att tillgodose elevers och studiehandledares behov av studiematerial som tydliggör ämnesspecifika och… Läs mer

Publicerat:

Praktiskt stöd- hur man hanterar radikalisering bland elever

Stor ära att vara på Oxievångsskolan idag! Som en del av School Strengthening System (SESS) hade vi en föreläsning inom området radikalisering och våldsbejakande extremism för 60 anställda på Oxievångsskolan i Malmö, inklusive lärare, kuratorer, matsalspersonal och annan personal. Under föreläsningen körde vi en tankesmedja där vi jämförde erfarenheter från klassrummen, diskuterade teorier och talade… Läs mer