Publicerat:

Årets finalister till Svenska eTwinningpriset

 

EU-programmet eTwinning, delar varje år ut Svenska eTwinningpriset.  Detta är en utmärkelse till lärare som genomfört internationella projekt, registrerade på eTwinningplattformen, där samarbetet över landsgränserna dokumenterats och där de använt olika slags digitala arbetssätt.  Här under kan ni läsa UHR:s presentation av de fem finalisterna. Vinnaren kommer att utses av prisjuryn som består av representanter från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Lärarnas riksförbund och EU-kommissionen i Sverige och offentliggöras i slutet av mars.

 

 

 

 

Presentationen av de olika projekten är skriven av eTwinningteamet vid Universitets- och högskolerådet

Investigation of the energy consumption and impact on the climate change

I Ola Robertssons projekt i Brogårdsgymnasiet, Kristinehamn har eleverna på samhällsvetarprogrammet år ett, tillsammans med en fransk gymnasieklass, fått undersöka sin matkonsumtion och sina transportvanor och hur dess påverkar koldioxidutsläppen. Eleverna har i internationella smågrupper jämfört utfallen och dragit slutsatser kring resultaten. Projektet var ämnesövergripande i naturkunskap och engelska, och man har förutom projektytan Twinspace använt sig av webbresurser, film och bilder.

Jugando se entiende la gente

I Upplands Väsby har Gabriela Talpalar och niondeklassare i Sandbergska Competens under spansklektionerna samarbetat med skolor i Italien, Bulgarien, Rumänien och Frankrike. Temat var spel och gårdslekar som ett uttryck för elevernas europeiska rötter. Eleverna har undersökt, spelat (också varandras spel) och filmat spelen samt förklarat spelreglerna för sina europeiska klasskamrater. Förutom verktygen på projektytan Twinspace har ett flertal andra digitala verktyg använts.

Meet me at the Square / Nos vemos en la plaza

I af Chapmangymnasiet, Karlskrona har Anna Elsborg och hennes elever samarbetat med en spansk gymnasieskola, främst på spanska men även på engelska. I projektet har eleverna jämfört torget i Spanien och Sverige som arena för traditioner och aktiviteter. Projektet har av lärarna byggts upp kring sex teman med förväntad slutprodukt, inom vilka eleverna sedan självständigt har jobbat i internationella smågrupper. Förutom verktygen på projektytan Twinspace användes bland annat officeprogram, bild och video.

My way, your way, our shared cultural identities

Heléne Henning i Nyvångskolan i Lund har med sina niondeklassare samarbetat med klasser i Bulgarien, Italien och Spanien. Projektets mål har varit att samarbeta kring kultur och kulturskillnader; både det välbekanta kulturarvet och den kultur vi mer omedvetet bär med oss. I projektet har man utvecklat ett spel som syftar till att undvika ”kulturella törnar”. Även projektytan Twinspace och ett flertal andra digitala verktyg har använts. Projektet har finansiering från Erasmus+ (Strategiska partnerskap).

The Universe is Made up of Tiny Stories

I Uddevalla gymnasieskola har Georgia Wilhelmsson och eleverna i andra året på Samhällsprogrammet, samarbetat med ett 30-tal länder, även med länder utanför “eTwinningländerna” i Europa. Temat var digitala berättelser och momentet inbakat som ett obligatoriskt moment i engelskkursen. Eleverna har genom olika digitala verktyg och medier, och med projektytan Twinspace som nav, berättat om sina länder, om sig själva, om sina skolor samt om personer som inspirerat dem, och på så sätt jobbat samtidigt med engelska språket och med interkulturell kompetens.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.