Publicerat:

Grundskolefotboll mot rasism 2018

2018 ÅRS ”Allas lika värde och trygghet- Grundskolefotboll mot rasism” är i full gång. 15 skolor från olika delar av Malmö, årskurs 6, deltar i årets verksamhet. Skolpersonalen/skolorna, Gundskoleförvaltningen/Pedagogisk Inspiration, MFF i samhället, Tjejer i Förening, Rädda barnen och Organisationen Helamalmö skapar nya möjlighetsstrukturer för överskridande möten mellan barnen och skolor, fördjupar kunskap i Barnkonventionen… Läs mer

Publicerat:

Det snackas om...

När helgen närmar sig brukar Pedagog Malmö sammanfatta några av de skolnyheter som har publicerats under veckan. Skolinspektionen har efter en granskning sett att lärares behov av kompetensutveckling inom sex- och samlevnad är stort. Många lärare känner sig okunniga och osäkra i ämnet. Läs mer här. Regeringens förslag till en läsa-skriva-räkna-garanti kommer att göras om.… Läs mer

Publicerat:

Planera mera för kreativt flow!

Jag står i ett klassrum på Sofielundsskolan omgiven av ett 20-tal elever som är helt uppslukade av sin egen skapande-process, de är inne i ett kreativt flow. Det är klass 5B som inom ramen för Skapande skola har fått besök av filmskaparduon Dancing Animation, det vill säga Mia Hulterstam och Cecilia Actis. Eleverna jobbar gruppvis… Läs mer

placeholder bild

Publicerat:

Exempel på undervisningsmaterial i biologi 2

Denna vecka kommer vi i DUSM att ge exempel på det material som finns i biologi 2 kursen. Ta gärna del av Power Point presentationen som finns genom att klicka här. Presentationen berör biomolekyler. Ljudet ovan är en uppläsning av Power Point presentationen. Lyssna gärna på ljudinspelningen samtidigt som du bläddrar i presentationen. Text: Fredrik… Läs mer

Publicerat:

Hur bygger man en programmeringsfortbildning?

I den nya ämnesplanen i matematik, som gäller från ht18, ingår att lärare i många av gymnasiekurserna (1c, 2c, 3b, 3c, 4, 5, spec) ska låta eleverna arbeta med programmering som ett verktyg i matematisk problemlösning och modellering. Lärarna behöver med andra ord inte undervisa i programmering (den bollen ligger hos grundskolan), men däremot stötta… Läs mer

Publicerat:

Relationernas betydelse för ledarskapet i klassrummet

Verktygslådan i det kollegiala lärandet “Ledarskap i skolan” på Värnhemsskolan växer. Vi startade med en starter,  andra verktyget var ordningsregler/skapa magi och tredje var digital feedback. Nu fortsätter vi med fjärde verktyget som är att hålla en värderingsövning.  Nästa verktyg kommer att bli lektionsplanering.   När vi planerade in Lorraine Monroes bok Nothing’s impossible i… Läs mer

Publicerat:

Avlasta hjärnan - för att orka lära

Att den lilla hjärnan är en storkonsument av energi är förmodligen välkänt. Men visste du att den främre hjärnbarken (prefrontala hjärnbarken) är den sanna energitjuven? Berätta för eleverna hur de kan hjälpa hjärnan att spara på sina begränsade resurser. Då orkar de lära sig mer, när de tar itu med prov och läxor. Medvetna mentala… Läs mer

Publicerat:

Från kaos till kreativitet! - Rörsjö-Zenithskolan

Det började våren 2017 när vi fick ett besök av Nina Svensson och satt ner för att prata om hur vi kunde hjälpas åt med att bidra med samsyn, värdegrund, relationer och konflikthantering. Kort tid efter det så stod vi klassrum där man ibland knappt kunde höra sig själv prata och ordning var något frånvarande.… Läs mer