Publicerat:

Det snackas om…

Fredag betyder att det återigen är dags för Pedagog Malmö att sammanfatta veckans nyheter från skolvärlden.

En färsk rapport från Skolverket visar att elevers hemförhållanden och familjens inkomster i allt högre grad påverkar hur eleven klarar sig i skolan. Betygskillnaderna mellan skolorna har fördubblats och betydelsen för resultatet av vilken skola en elev går i har tredubblats sedan år 2000, skriver Lärarnas Tidning. Här hittar du hela studien från Skolverket.

I höst ska elever i grundskola och gymnasium lära sig programmera, inom ramen för bland annat matematikämnet. Nu visar en undersökning som Lärarnas Riksförbund gjort att sju av tio lärare i matematik för högstadiet saknar utbildning i programmering och att åtta av tio känner sig osäkra på att undervisa om det, rapporter Sveriges Radio.

I dagarna lämnas förslaget på en reviderad läroplan för förskolan till regeringen. Skolverket har särskilt sett över delarna som handlar om uppföljning och utvärdering. Dessutom har begreppen ”undervisning” och ”omsorg” konkretiserats. När förslaget på reviderad förskoleplan skickades ut strax innan årsskiftet var de flesta remissinstanserna positiva. Däremot menade bland andra Lärarförbundet att skrivningarna till undervisningsbegreppet var otydliga, något som tidningen Förskolan uppmärksammat. Skolverket föreslår att den nya läroplanen träder i kraft i augusti.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.