Publicerat:

Femåringars tankar om livet på innovationskarneval

Under InnoCarnival på Malmö live den 5-6 april visade en grupp femåringar från Johanneslusts förskola upp ett projekt där de reflekterat kring livet, vad de mår bra och deras närmiljö. – När barn blir tillfrågade om något viktigt så kommer de med många intressanta tankar, säger Per Dahlbeck, utvecklingspedagog som varit med i projektet som… Läs mer

Publicerat:

Arkitektur - något för alla ämnen och alla nivåer?

Är du lärare och söker ett arbetsområde som kan inkludera många ämnen?  Eller vill du använda dig av den lokala miljön och låta eleverna arbeta med demokratiska och kreativa processer? Välkommen då på ett första seminarium (för vi hoppas att det blir fler!) då pedagoger och stadsplanerare/arkitekter skall mötas, få inspiration och ideer till arbete… Läs mer

Publicerat:

Det snackas om...

Fredag betyder att det är dags för nyhetsbrevet där Pedagog Malmö sammanfattar veckans skolnyheter. Bara fyra av tio i personalen på fritidshem har en pedagogisk högskoleexamen, visar Skolverkets statistik för läsåret 2017/18. Hösten 2017 var andelen 39 procent, vilket är den lägsta som uppmätts sedan 1995. Enligt skollagen har kommunerna en skyldighet att stå för… Läs mer

Publicerat:

Malmö delar -till slut!

För drygt tio år sedan föreläste jag på Malmö pedagogdagar om vikten av att skapa en centralt kurerad delarplattform för lärare så att alla elever, oavsett stadsdel eller val av skola, skulle kunna ta del av alla lärares klokskap. Igår lanserades Malmö delar -en didaktisk resurs, som har exakt detta syfte.  Om om varje lärare… Läs mer

Publicerat:

Historiebruk behöver inte vara så komplicerat

Att ta upp exempel av hur platser i den egna staden används och har används historiskt underlättar när eleverna ska förstå användandet av historiebruk. Snart är det möjligt att via Pedagogiska kartor ta del av några lektionspaket som beskriver just detta. Historiebruk är något som är nytt och kom med Gy11. Även om det har gått många år… Läs mer

Publicerat:

Våga tro när andra tvivlar

Vår skola är för en skola för alla elever. Eller för nästan alla elever. Alla elever passar inte in på vår skola. Skolan som riskfaktor och skyddsfaktor Skolan kan vara en riskfaktor men också fungera som en viktig skyddsfaktor för elevers hälsa, lärande och utveckling, särskilt för elever som utmanar. Elever som trots omfattande stöd… Läs mer