Publicerat:

En omtumlande berg och dalbana för att knådas till att bli två av Dr Greenes lärljungar

Det är onsdag och klockan är 12.15. Vi sitter i skolans konferensrum vid det enormt stora konferensbordet. Vi kopplar upp oss och slår med darrande fingrar coferencekoden. Musik strömmar ur datorn. Detta kommer vara en musikslinga som ska följa oss i 24 veckor. Hi everybody it’s Ross. OMG tänker jag, vi pratar med Ross Greene. Caroline tittar på mig och tar min hand, hennes ögon glittrar, nu startar vår certifieringsresa, äntligen!

Det var hösten 2016 som allt började. Vi hade läst boken ”Vilse i skolan” och diskuterade den varje ledig stund. Vi fick löfte av vår rektor att åka till Stockholm och lyssna på Ross Greene i två dagar. Jag minns att vi på tåget hem sa till varandra att nu kommer inget bli sig likt. Vi såg världen med nya glasögon. Uppfyllda av vår nya kunskap, testade vi metoden med elever som vi arbetade med i elevhälsan. Det var ingen spikrak väg men vi kunde se progression på en hel del av eleverna. När sommarlovet 2017 närmade sig bestämde vi oss för att söka certifieringskursen och i augusti 2017 fick vi besked att vi kommit med! Total lycka!

Hoppas att ni blivit nyfikna på oss och vill följa vår fortsatta resa! Ni som vill veta mer om CPS kom till vår föreläsning på PML.

Collaborative & Proactive Solutions (CPS) FÖRELÄSNING
Caroline Weibull och Margareta Fehland
En inspirationsföreläsning om Ross Greenes modell, Collaborative & Proactive Solutions (CPS) och om hur man praktiskt kan använda det i vardagen på individ,- grupp- och
organisationsnivå. Kort presentation om synsättet och verktyget med många exempel. Vilka vinster har skolan av att arbeta med ett gemensamt förhållningssätt? Har vi tid för
detta arbete? Tid: 09:00-09:45 13:00-13:45 Sal: A219 Max antal: 30 st

Collaborative & Proactive Solutions WORKSHOP
Caroline Weibull och Margareta Fehland
I workshopen tittar vi närmare på ALSUP och lär oss att formulera olösta problem där vi coachar utifrån guidelines. Från Ross Greenes modell, Collaborative & Proactive So-
lutions (CPS) och om hur man praktiskt kan använda det i vardagen på individ,- grupp- och organisationsnivå. Kort presentation om synsättet och verktyget med många exempel. Vilka vinster har skolan av att arbeta med ett gemensamt förhållningssätt? Har vi tid för detta arbete?
Tid: 11:00-11:45 15:00-15:45 Sal: A219 Max antal: 30 st

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.