Publicerat:

Vikten av att vila hjärna

Din två knytnävar stora hjärna täcks av ett cirka 2,5 mm tunt hölje som utgör ynka fyra till fem procent av hjärnans totala volym. Det veckade höljet kallas för hjärnbarken och trots den lilla volymen rymmer den enorma förmågor. Den främre delen av hjärnbarken, det vill säga frontalloben, hjälper dig bland annat med att förstå, lösa problem, fatta beslut och memorera. Frontalloben och det höga tänkandet hjälper dig att lära och utmärker oss som människor. Men dagens höga tempo och informationsöverflöde innebär stora påfrestningar för den. Planera dina mentala aktiviteter för att orka lära så mycket som möjligt.

 

Begränsade batterier för tänkande

Frontalloben förbrukar snabbt bränsle som syre och glukos. Man kan likna det vid att du har en behållare med begränsade resurser för det högre tänkandet. När du förbrukat resurser finns det inte lika mycket kvar att utnyttja för nästa aktivitet. Enkelt uttryckt, frontalloben kräver mycket energi och tillgången på hjärnkraft minskar i takt med att du använder den. Faktum är att ditt mest högkvalitativa tänkande varar en begränsad period. Det räcker alltså inte med att “anstränga sig lite mer”.

 

Planera mentala aktiviteter

Planera in olika aktiviteter för att spara på batterierna och inte trötta ut hjärnan:

  • Dela in en lektion i olika avsnitt. Låt hjärnan vila genom att växla mellan olika uppgifter/mentala aktiviteter.
  • Börja med mentala aktiviteter som kräver större ansträngning. Börja exempelvis med att skriva spanska texter för att sedan repetera glosor.
  • Låt eleverna göra en Brain break för att vila hjärnan och göra något helt annat.
  • Undvik att hålla på med flera uppgifter samtidigt.

 

Vikten av vila

Att planera mentala aktiviteter är ett bra sätt för att hushålla med de begränsade resurserna. Lika viktigt är det att vila. Frontalloben har mycket gemensamt med andra energikrävande kroppsdelar, som musklerna. Den blir trött när den används och kan prestera mycket bättre om den får vila ordentligt. Ta en paus. Stäng ner. Koppla av. Gör ingenting. Lägg dig ner, titta i taket och följ dina andetag. Ladda batterierna!

 

Från hängmattan,

Annika och Lena


Missa inte nästa veckas workshop i hjärnsmart undervisning

Nästa vecka är det dags för pass 2 i både Workshopsserie A och B. Onsdagen den 24/10 handlar om MINDSET och torsdagen den 25/10 handlar om STRESS & BRAIN BREAKS.

Vi bygger broar mellan didaktik och neurovetenskap för att effektivisera undervisningen och för att lära eleverna hur man lär. Du får konkreta undervisningsstrategier för att jobba med hjärnan och inte mot den. Teori och klassrumsnära i ett. Vi bjuder såklart på fika!

 

A. Minnet, Stress och brain breaks (Nyhet!)

Antal tillfällen: 2

Datum: 3/10 och 25/10

Tider: kl 15.00-17.00

 

B. Minnet, Mindset och Motivation

Antal tillfällen: 3

Datum: 4/10, 24/10 och 7/11

Tider: kl 15.00-17.00

 

C. Minnet och Brain breaks

Antal tillfällen: 2

Datum: 22/11 och 28/11

Tider: kl 15.00-17.00

 

Vill du att vi kostnadsfritt besöker din skola för ett skräddarsytt upplägg – anmäl dig här.

 

Referenser

“Det ni gjort har varit mycket bra! Varvat föreläsning med samtal + praktiska övningar. Intressant med kopplingar till forskning”.

“Jättebra – tydligt – forskningsbaserat – användbart – hela föreläsningen – direkt tillämpbar i klassrummet“.

”Mycket intressant och givande workshop som gav många aha-upplevelser. Har fått många handfasta och användbara tips om vad jag kan tänka på i min undervisning. I vissa fall har jag även fått bekräftat att jag gör rätt (utan att veta varför) vilket är minst lika mycket värt.”

”Jordnära exempel, tydlig struktur för innehållet och positiv stämning.”

”Konkreta exempel som kan användas i olika åldersgrupper om hjärnan och hur den fungerar.”

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier