Gå direkt till innehållet

Det snackas om...

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Varje fredag sammanfattar Pedagog Malmö några av de skolnyheter som har publicerats i veckan. Det har gått två år sedan fritidshemmet fick en ny läroplan. Under veckan som har gått har Skolverket publicerat en rapport kring hur den har implementerats av kommuner och fristående skolor. Bland annat har man sett att det finns fortsatt stora…

Att uppnå hög måluppfyllelse för alla elever är inte lätt, men det är möjligt!

Publicerat: Skribent: Peter Hayes

English text follows Swedish text. Vårt mål är att stötta alla elever att lyckas. Vi bör inte mäta hur framgångsrika vi är som lärare genom hur mycket vi undervisar eller vad vi undervisar, istället bör vi titta på våra elevers måluppfyllelse i slutet på läsåret. Även om vi kan tyngas av förväntningar från läroplanen och…

Helvetet är andra människor

Publicerat: Skribent: Lena Winqvist

Du betraktar stolt din text; kanske den bästa du någonsin skrivit. Men när du kikar på de andras alster med fångande rubriker, fyndiga formuleringar och smidigt infogade källhänvisningar förvandlas din text till ett fulländat fiasko. Ögonblickligen sjunker din sociala status och stressen slår rot. Hjärnan har identifierat ett socialt hot. Känslan av att vara sämre…

Skolbiblioteksglasögon på! - forskningscirkel för skolbibliotekarier

Publicerat: Skribent: Gästbloggare

Första raden: Annette Gillholm, Berit Wijk Andra raden: Therese Samuelsson, Maria Lindroth, Maria Gellert, Lisa Pedersen, Nina Kämpe-Hägersten 2011 års skollag slog fast att alla elever, oavsett skolform, ska ha tillgång till skolbibliotek. Formuleringen i lagen har väckt mycket kritik för sin otydlighet. Fortfarande finns stora kvalitetsmässiga variationer och svenska skolbibliotek är långt ifrån alltid…

Strategi 5 i Formativt förhållningssätt - att skapa elever som är självständiga i sitt lärande

Publicerat: Skribent: Åse Ranemyr-Holmberg

Här utvecklar eleven sin metakognition och blir bättre på att reflektera över sin arbetsprocess och sina resultat. Trude Slemmen Wille tolkar i sin bok Bedömning för lärande i klassrummet ett citat från Assessment Reform Group (http://www.nuffieldfoundation.org/assessment-reform-group): “När eleverna är aktiva medspelare stärks deras förmåga att ta till sig nya kunskaper, färdigheter och att förstå bättre….

Uppdaterad språkstrategi för skolor

Publicerat: Skribent: Helena Jeppsson

Malmö stads hemsida uppger att det idag finns Malmöbor från 182 olika länder. Omkring en tredjedel av malmöiterna är utrikes födda, vilket kan jämföras med siffror från t.ex. Stockholm och Göteborg, där det handlar om en fjärdedel utrikes födda. I nuläget räknar man med att mer än hälften av malmö-eleverna har ett annat modersmål än…

"Det var en otrolig kick att få komma ut och se hur skolor från andra länder jobbar"

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

Patrik Rosenkvist åkte tillsammans med en annan pedagog från Söderkullaskolan på projektets första jobbskuggning en vecka i oktober 2017. De åkte till en stad i norra Finland som heter Oulu och till en skola som heter Haukipudas. Patrik beskriver skolan som en stor skola med nästan 1000 elever. Skolan var i princip nybyggd med enormt…

över 100 Malmöpedagoger jobbskuggar under 2 år

Publicerat: Skribent: Annie Bergh

Det pågår ett Erasmus+projekt som heter ”ICT to enhance learning and internationalisation”. i Malmö stad Det är ett mobilitetsprojekt. Det går ut på att över 100 pedagoger/rektorer/anställda på PI/andra yrkesgrupper på skolor ska ut och jobbskugga under två år. Bortsett från två personer så ska samtliga vara borta i fyra dagar på sin jobbskuggning. De…

Det snackas om...

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Första veckan på terminen börjar gå mot sitt slut. Precis som tidigare kommer Pedagog Malmö att varje fredag publicera ett nyhetsbrev där redaktionen sammanfattar några av de skolnyheter som har publicerats under veckan som har gått. Skolverket arbetar just nu med att se över hur kurs- och ämnesplaner kan förbättras. Under förutsättning att regeringen fattar…

Screening av skolordförråd

Publicerat: Skribent: Rebecca Rindhagen

På Sofielundsskolan har vi, likt flera andra skolor, ett årshjul för våra screeningar. När vi omarbetade det för något år sedan valde vi att ta med ett test som heter “Bedömning av skolordförråd”, som utarbetats och utprovats i Landskrona och Helsingborg av bl.a. Eva-Kristina Salameh och finns att ladda ner här. Jag tänkte beskriva lite…

Du behöver inte planera, det har en kollega redan gjort åt dig!

Publicerat: Skribent: Red. Pedagog Malmö

Januari. Jag har alltid svårt att vara kreativ när mörkret är som värst. Det är som om alla mina idéer är i dvala och planeringen inför nya arbetsområden blir extrasvår denna period. Tur då för alla ställen där man kan hitta inspiration, lite tips och konkret material! Jag är evigt tacksam för franskläraren som delade…

Resursmaterial för läsutveckling

Publicerat: Skribent: Cristina Nordman

” Vi vet inte vad vi tycker om en bok förrän vi talar om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. (2002, s.17). Samtal och aktivitet kring läsningen är nödvändigt för att utveckla läsförståelsen. Som ett stöd i detta arbete finns nu nytt resursmaterial kring läsutveckling på Malmö delar. Det…