Publicerat:

Strategi 1 Klargöra, dela och förstå lärandemål och framgångskriterier Hur kan man göra det?

Strategi 1 handlar om hur vi förmedlar lärandemål och framgångskriterier för våra elever. Genom att vara tydliga med vad de ska lära sig finns det större chans för att eleverna faktiskt lär det vi vill att de ska lära sig. Strategi 1 handlar även om att vi lärare ska planera för lärande, inte för aktivitet.… Läs mer

Publicerat:

Handlingsplan för läs- och skriv

På vår skola träffas vi logopeder och specialpedagoger/lärare en fast tid i veckan för att samarbeta kring olika frågor. Vi tar upp små praktiska saker, men även mer långsiktiga och tidskrävande frågor, och detta läsår har vi valt att lägga mycket tid på läs- och skrivundervisningen. Det finns en mängd olika material och metoder att… Läs mer

Publicerat:

Elevdelaktighet - tidstjuv eller demokrati-investering?

Referensgruppen för Kultur i skolan träffas med jämna mellanrum, dels för att prata om det kulturutbud som ska erbjudas skolorna via Kulturkartan men också om andra mer strukturella frågor. Senaste träffen pratade vi bland annat om elevdelaktighet och hur vi även kan ge elever möjlighet att påverka vilken konst och kultur de ska få möta… Läs mer

Publicerat:

Ett tema med kalasbra hållbarhet

Hurra, hurra, hurra – nu blir det födelsedagsfest varje dag! Grattis till alla elever på Örtagårdsskolans grundsärskola, terminens tema går i hållbarhetens tecken och lär bli festligt värre! Festfixarna är redo, kalasplaner smids och förberedelserna är många, inget får lämnas åt slumpen. Hela kalaset avslutas med en hejdundrandes fest där alla är bjudna!  ”Födelsedagsfirandet återfinns… Läs mer

Publicerat:

Det snackas om...

Helgen närmar sig och det är dags för Pedagog Malmös redaktion att sammanfatta några av de skolnyheter som har publicerats i veckan. Fler och fler kommuner och lärosäten erbjuder arbetsintegrerad lärarutbildning – det vill säga att studier och arbete varvas. På det sätt slipper studenterna att ta studielån och arbetsgivaren hoppas kunna locka till sig… Läs mer

Publicerat:

Kvalitativa summativa bedömningar - att börja med målbilden och hur vi kommer att mäta framgång.

Blog 3 (of 6) English version follows Swedish version Om vi fortsätter med GPS-liknelsen gällande en planeringsprocess som håller hög kvalitet så skulle vi uppmuntra lärare att inte enbart “börja med målbilden i tankarna” utan även bestämma hur lärandet som skett ska synliggöras och mätas. I planeringen behöver lärarlag både ha med lärandemålet och hur… Läs mer

Publicerat:

En Brain break att skicka vidare

Sen förmiddag och vi har haft en klassisk genomgång med våra ettor. Mobilerna ligger i skåpen, datorlocken är nedfällda, eleverna antecknar för hand och när vi avrundar efter sisådär 30 minuter är det svårt att ta miste på klassens behov av en kort paus. Läs om hur du kan göra en rolig och enkel Brain… Läs mer