Publicerat:

Det snackas om...

Fredag är här! Det innebär, förutom att helgen närmar sig, att det har blivit dags för Pedagog Malmös redaktion att sammanfatta några av de skolnyheter som har publicerats i veckan. SKL (Sveriges kommuner och landsting) lämnade över ett förslag till handlingsplan för att kunna ge stöd till digitaliseringen av skolan. I förslaget finns det 18… Läs mer

Publicerat:

Ett första steg mot en transspråkande praktik

Första årets arbete i transspråkandeprojektet i Malmö har följts av Petra Källberg och Annika Karlsson, forskare på Pedagogisk Inspiration Malmö. Nu är deras rapport klar och den visar på att projektet har initierat en rörelse mot en flerspråkighetsnorm på de deltagande skolorna men också pekat ut den fortsatta vägen. Lärarna på de sex skolor som… Läs mer

Publicerat:

Studiehandledare på modersmål

– Vi undervisar inte i modersmål. Vi är inte heller tolkar. Vi är studiehandledare på modersmål inom vuxenutbildningen. Det är något helt annat, säger Maxamed Yusuf, som arbetar på Komvux Malmö Sfi. Maxamed tycker att det skrivs för lite om studiehandledarnas arbete och att det ofta råder missförstånd om deras arbetsuppgifter. – En del tror… Läs mer

Publicerat:

Att bygga elevernas motståndskraft mot radikalisering i skolan

Våra kondoleanser går till offren och deras familjer för den gräsliga terrorattacken i Nya Zeeland. Ingen, oberoende av politiska, religiösa eller ideologiska övertygelser har rätt att skada eller ta livet av annan person i strävan efter sitt syfte. Attacken är en påminnelse om faran av vitmakt grupper och religiösa extremistgrupper i vårt samhälle idag. Vi… Läs mer

Publicerat:

Individuell studieplan för nyanlända elever

I augusti 2018 blev det obligatoriskt att upprätta individuella studieplaner (ISP) för alla nyanlända elever som tas emot och placeras på högstadiet. Syftet är att ta fram en långsiktig planering för hur den nyanlända eleven ska uppnå behörighet till ett nationellt gymnasieprogram, utifrån elevens egna planer och framtidsdrömmar. I studieplanen ryms möjligheter till stödåtgärder, extra… Läs mer

Publicerat:

Dyslexi- ta en kik på teknik

När en elev har läs- och skrivsvårigheter vet vi att läsning och skrivning är svårt men vi får inte reda på vad svårigheterna grundar sig i eller vilka insatser som behövs. Genom att använda underordnade begrepp eller mer detaljerade beskrivningar av läs- och skrivsvårigheter kan vi planera hur vi går vidare. Som Rebecca Rindhagen skrev i… Läs mer

Publicerat:

OBS! Kompetensutvecklingsdag Fritidshemmet stängt!

OBS! Kompetensutvecklingsdag, fritidshemmet stängt! Av någon anledning verkar min telefon hakat upp sig på dessa rader och påminner mig ständigt om dagen som komma skall. Ingen press alls, det är bara hela skolan som ska delta, dagen ska passa alla yrkeskategorier, skolformer och åldersspann. Fikan ska såklart vara till allas belåtenhet… dagen ska vara inspirerande,… Läs mer

Publicerat:

Tre barn på tre pjäser - på raken!

Som kulturombud för Örtagårdsskolan och medlem av referensgruppen för kulturombud så går jag några gånger per år på olika kulturutbudsdagar. Tanken är att vi ska samla intryck och sedan återkoppla till gruppen: Vad var bra? För vilken ålder funkar det här inslaget? Hur hör det ihop med läroplanen? Nu i vår har jag testat att… Läs mer