Publicerat:

Utbildning som gör skillnad!

64,3% av årskurs 9-elever som läste svenska som andraspråk (sva) läsåret 2018 fick betyg i ämnet. Detta är den lägsta måluppfyllelsen av alla skolans ämnen och så har det sett ut i många år. Varje år konstaterar vi det och varje år accepterar vi det. Analysen av varför resultatet är så lågt går inte på… Läs mer

Publicerat:

Dags att ta barns våldsutsatthet på allvar

Under de närmaste veckorna kommer vi att sammanfatta olika delar av rapporten från Barnombudsman om barn och ungas erfarenheter av våldsbejakande extremism i Sverige. Denna vecka handlar det om ungas beskrivningar och tankar om erfarenheter av våldsbejakande extremism. Ungefär 300 personer från Sverige beräknas ha rest till våldsbejakande islamistiska grupperingar i Syrien och Irak. Flera… Läs mer

Publicerat:

Semlan, fastlagsbulle, fettisdagsbulle, hetvägg – kärt barn har många namn

När är det acceptabelt att äta en semla? Denna fråga delar befolkningen lika effektivt som melodifestivalens vara eller icke vara eller synen på SD. Dylika brännande aktuella frågor är det givetvis vår plikt som lärare att adressera. Svenskarna äter mer än fem semlor per person och år. Med tanke på att väldigt många svenskar inte äter semlor… Läs mer

Publicerat:

Högaffektivt = Högeffektivt, eller... hur var det nu det var?

Nu viner piskan över Lågaffektivt bemötande (LAB) – en trestegsmodell som används för att förstå och komma till rätta med sk problemskapande beteende. De senaste veckorna har modellen ifrågasatts kraftigt, först i Arbetarskydd och sedan i Skolvärlden som beskriver att våldsamt beteende ökat explosionsartat bland elever i Hjulsta grundskola, efter att de infört lågaffektivt bemötande. Artiklarna har sedan följts av en rad kritiska, ibland raljerande ledare, debatter och låginformerat tyckande, exempelvis… Läs mer

Publicerat:

Att utbilda framtidens förmågor??

”Sju egenskaper och kompetenser som blir viktiga i framtiden”. Så lyder de första raderna i en artikel som fångade mitt intresse i flödet på Instagram. Tanken rusar iväg och jag tänker lite tjurigt, digitalisering, ska allt bara ske genom automatisering? Är det inte viktigare att vi utvecklar kloka, trygga och karismatiska människor istället för tekniska prylar?… Läs mer

Publicerat:

Att försöka hitta den Röda tråden

Samarbete grundskole- och gymnasiebibliotekarier Under de dryga tio år som jag arbetat som skolbibliotekarie på grundskolor i Malmö stad hade det aldrig funnits ett naturligt nätverk för skolbibliotekarier från grundskola och gymnasium att mötas och diskutera hur vi arbetar med moment i våra arbeten som rör MIK (Medie- och informationskunnighet). Flertalet gånger har jag och… Läs mer

Publicerat:

Bokningsbara resurer i Malmö - vilka möjligheter det ger!

Det är lätt att glömma de bokningsbara skolresurserna i Malmö. Ofta återkommer läraren till det som man redan känner till. Jag blev påmind i veckan av två studenter från Malmö universitet när de intervjuade mig. Via pedagogiska kartor kan du få en överblick över bokningsbara skolresurser som ni kan besöka med klassen. De resurser som… Läs mer

Publicerat:

Det snackas om...

Helgen börjar närma sig, men innan det är dags att gå ut och njuta av solen ska Pedagog Malmös redaktion sammanfatta några av de förskol- och skolnyheter som har publicerats i veckan. Arbetsmiljöverket håller på att förbereda en stor granskning av arbetsmiljön på förskolor. Granskningen kommer att dra igång nästa år – men redan i… Läs mer