Publicerat:

Såhär vill jag ha det på fritids - material med bildstöd för att prata om stödbehov med eleverna

Det är väldigt roligt att materialet Såhär vill jag ha det i skolan som jag har utarbetat tillsammans med skollogoped Julia Andersson har fått en så stor spridning och kommit till användning för så många andra personer! En översättning till norska är på gång och skulle ni vilja översätta materialet till andra språk är ni… Läs mer

Publicerat:

Relatedness - den livsviktiga tillhörigheten

Det här är den femte delen av en serie blogginlägg som handlar om vår sociala hjärna och hur den fungerar i samspel med andra människor. För oss lärare som jobbar i skolan kan det vara av vikt att känna till olika sociala triggers som drar igång hjärnans hotsystem och hur det påverkar samarbete och lärande.… Läs mer

Publicerat:

Formativ bedömning- fönster till lärandeprocessen

Lärare får insyn i elevers lärande genom att engagera elever i formativa bedömningsaktiviteter. Information från formativa bedömningar gör det möjligt för lärare att justera undervisningsstrategier, tid och aktiviteter för att säkerställa att alla elever lär. Efter hand som elever behärskar delar av framgångskriterierna utvidgas deras lärande medan andra elever erbjuds ytterligare stöttning. Målet är att… Läs mer

Publicerat:

Uppstartskonferens för Forskarhjälpen Fullkornsjakten

Forskarhjälpen Fullkornsjakten – ett samarbetsprojekt med forskare från Chalmers och Göteborgs universitet   Dagen inleddes med tågresa från Malmö 7.04 tillsammans med min kollega Sema. Det började bra, men hängde upp sig redan utanför Eslöv med en förrymd kalv som traskade runt på spåret. När kalven väl behagade flytta på sig gick tåget vidare norrut… Läs mer

Publicerat:

Det snackas om...

Nu är snart helgen kommen och det har blivit dags att titta närmare på några av de förskole- och skolnyheter som har publicerats under veckan. Alla elever i Sverige ska ges ledning och stimulans för att kunna utvecklas personligt och även sitt eget lärande. Men när riksrevisionen granskar frågan ser man att grundsärskolan inte får… Läs mer

Publicerat:

Så diskuterar du en terroristattack med elever

Även om vi normalt skulle rekommendera undervisning och lärande i School Strengthening System (SESS) – som är en utbildning i hur skolan kan motverka radikalisering bland elever –  så det tillfällen då lärare kan behöva reagera omedelbart på oförutsedda händelser, till exempel terroristattacken på Drottninggatan i Stockholm. Denna vägledning ger praktiska förslag på hur du kan strukturera diskussion, vidareutbildning… Läs mer

Publicerat:

Vem vill du nominera till Malmö Pedagogpris?

Jurygruppen behöver din hjälp! Nomineringsformuläret hittar du genom att klicka här. Nomineringstiden är under maj månad 2019. För att uppmärksamma alla er som jobbar i verksamheten har Malmö stad beslutat att instifta Malmö pedagogpris. Tre priser kommer att delas ut till en pedagog, ett arbetslag eller ett ämneslag. Mer information om priset hittar du om… Läs mer