Publicerat:

Barns delaktighet och utforskande; Podd 1

Inom förskoleförvaltningen bedriver de pedagogiska utvecklingsteamen sedan två år tillbaka en fortbildning, BDU – barns delaktighet och utforskande. Fortbildningen är en satsning för kompetensutveckling och är planerad att fortgå i flera år. I denna podd får du möta de tre kursledarna i område Norr; Ida Nordborg, Ingrid Bogren och Per Dahlbeck. I podden samtalar kursledarna… Läs mer

Publicerat:

Att läsa är att resa - sommarlovet är här!

Snart är det dags för det efterlängtade sommarlovet! Så underbart skönt att varva ner, ta dagarna i ett annat tempo och ladda batterierna. Här kommer några tips för att peppa eleverna och deras resor i fantasin under sommarlovet så att de är väl rustade för sin fortsatta skolresa i höst. Sommarboken  Sommarboken är Biblioteken i… Läs mer

Publicerat:

Det snackas om...

Fredagen är här! Det innebär att det har blivit dags för Pedagog Malmös redaktion att sammanfatta några av de skolnyheter som har publicerats under veckan. Något som har fått många att reagera i veckan är lanseringen av ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare. Det är Skolverket som står bakom satsningen. I debatten som följde var… Läs mer

Publicerat:

Fantastiska pedagoger!

Nu är nomineringsperioden för Malmö Pedagogpris 2019 slut och en grupp bestående av representanter från förskole-, grundskole och gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen kommer att läsa alla nomineringar och förbereda underlag till juryn. Det är underbar läsning! Här kommer ett axplock citat: “Hon ser eleverna som individer och ser deras alldeles egna förmågor och superkrafter. Hon har… Läs mer

Publicerat:

Att mäta det omätbara

I kapitel 1 och 2 kan vi få syn på skolans övergripande mål. Här beskrivs de riktlinjer och grunduppdrag som ska genomsyra hela skolans verksamhet, inom allt från demokrati, individuella förmågor, hållbar utveckling till kultur och estetiska uttryck. Men genomsyrar det verkligen skolans verksamhet och varje elevs skolgång? Dessa kapitel hoppas nog över ibland och… Läs mer

Publicerat:

Öresund som klassrum - vad finns under havsytan?

Det genomförs många konferenser kring de globala målen, men hur omsätter vi det i skolans vardag? Vad får vi med oss tillbaka till klassrummet? Två lektionspaket som togs fram i syfte att lyfta arbetet i skolan och som kom att diskuteras under konferensen Ocean Literacy in coastal cities är “Vi och naturen i Öresund” och “Plast i… Läs mer

Publicerat:

Tankar från British Dyslexia Associations konferens i London den 21 mars 2019

I England verkar inte diskussionen längre handla om dyslexins och dyskalkylins existens längre utan mer om hur man bäst hittar barnen i dessa svårigheter och framförallt hur man hjälper dem. Ängdala skolor är ett exempel här i Sverige på en skola som arbetar i samma riktning och i Norge finns flera exempel på dyslexicertifierade skolor… Läs mer

Publicerat:

Vi fortsätter leta efter den röda tråden

I februari träffades vi för första gången, ett gäng skolbibliotekarier från grundskola, gymnasieskola och universitet som var intresserade av att samarbeta mellan skolformerna och MIK. Vi började prata om MIK i en röd tråd. Hur kan vi på skolbiblioteken rusta eleverna bäst när det rör MIK? Förra veckan fortsatte våra diskussioner. Denna gång med utgångspunkt… Läs mer