Publicerat:

Det snackas om…

Ordet news hänger i trådar på en mörk bakgrund.

Fredag! Det innebär, förutom en stundande ledighet och kanske mys och återhämtning i soffan, att Pedagog Malmös redaktion tittar lite närmare på några av de skol- och förskolenyheter som präglade veckan.

Hur tänker egentligen den person som utreder kring ett förstatligande av grundskolan? Under onsdagen hölls ett seminarium där Björn Åstrand, regeringens särskilde utredare, resonerade kring hur ett statligt övertagande av grundskolans finansiering skulle kunna se ut.
– Tre begrepp har jag med mig: Ökat statligt ansvarstagande, regional nivå, och professionalisering av skolans drift. Alltså att man flyttar ut en del av skolans styrning från den lokala demokratin och ser det mer som en professionell uppgift. Vi har många kommuner idag som är för små för att kunna hålla sig med en skarp, kompetent och starkt resurssatt förvaltning, säger han, till tidningen Skolvärlden.

Tidningen förskolan har gjort en spännande sammanställning kring forskning om lek och lekens betydelse. Men vad är egentligen lek?
– Det kan vara intressant att diskutera med sina kollegor om vilka lekteoretiker som var i ropet när de gick sin förskollärarutbildning, för det säger nog något om deras syn på lek. Efter att man konstaterat detta går det bättre att komma vidare och ställa sig frågan om vad som är relevant för respektive förskola i dag när det gäller att stödja leken, säger Ylva Ellneby, författare till boken “Den livsviktiga leken”, till tidningen.

Han är en av dem som förknippas med PISA-testen – och han har dessutom varit med och byggt dem. I en intervju i Grundskoletidningen berättar Anderas Schelicher om sin egen skolgång, hur han ser på framtiden för svensk skola och om vad han tror kommer bli avgörande för framtiden.
– Jag tycker att den svenska skolan har blivit för instrumentell. Den handlar mer om att utbilda elever till något, i stället för att utbilda dem. Vi måste utbilda unga så att de lär sig hitta sin egen passion och låta dem bli bra på just det. Om du tänker på syftet med den svenska skolan tidigare handlade det om att skapa mening och identitet, men i dag handlar det om matte, naturvetenskap och att hitta ett jobb. Jag tror att konsten hjälper oss att få perspektiv och att den är livsviktig för just det syftet.

Vill du hålla dig uppdaterad kring vad som publiceras på Pedagog Malmö? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev som kommer ut varje onsdagsmorgon. Anmäl dig här för att inte missa pedagogiska tips, inspirerande arbetssätt och insiktsfulla blogginlägg!

Trevlig helg!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.