Publicerat:

”RÅ-konst från hjärtat”

I oktober möttes kulturombud och processtödjare inom normkritik i en Streetart-workshop. Våra deltagare fick träffa två graffitti-konstnärer som har väldigt olika estetiska uttryck, Limpo (Fabio da Rocha Passos Pinheiro) och Unir1 (Gustav Norberg). De berättade om sin väg till konsten och graffittin och vi fick även en liten inblick i graffittins plats i samhället och… Läs mer

Ung kvinna klädd i slöja tittar in i kameran.

Publicerat:

Världens bibliotek - Allas rätt till läsning

På ett studiebesök i Stockholm fick jag möjligheten att hälsa på i Världens biblioteks kontor där jag träffade Charlotte Goobar som jobbar på Världens bibliotek. På kontoret i Malmö träffade jag Rebecka Eriksson som är kommunikationsansvarig. Världens bibliotek är en digital bibliotekstjänst som startade som ett nordiskt samarbete mellan Kungliga biblioteket och nationalbiblioteken i Norge… Läs mer

Publicerat:

DEEPFAKE - ÄR FRAMTIDEN FULL AV FALSK INFORMATION?

Under våren 2018 uppmärksammades nyordet deepfake. Då hade det i flera år redan talats om fake news – ett fenomen som har oroat såväl media som lärare men nu kom även debatten om deepfake igång. En faktamanipulering som är väldigt svår att avslöja eftersom den använder teknik som klipper in personer i ett sammanhang som… Läs mer

Publicerat:

Digitala verktyg i skolans värld - Del 2

Möjligheter, farhågor och frågetecken kring användningen av digitala verktyg Hur stödjer ni personalen i arbetet med digitala verktyg? På Lindängeskolan finns jag och min kollega Silvia Ferrer Mauriera tillgängliga för personalen i så stor utsträckning vi kan. Vidare arbetar vi stödjande på fortbildningsträffar och workshops. Det finns personal som jobbar självständigt med att inventera, utforska… Läs mer

Publicerat:

Vad innebär verktyget Gul bil?

I mitt förra inlägg pratade jag om verktyget A-, B- och C-tid och idag handlar det återigen om ett verktyg som kan stödja oss i vårt arbete för barnens bästa förskola. I denna texten tänkte jag berätta vad gul bil innebär. För att göra det så tydligt som möjligt kommer här några (påhittade) exempel på hur… Läs mer

Publicerat:

TeachMeet Live 1.0 och coachning – systematiskt kvalitetsarbete på Mellersta Förstadsskolan (del 2)

Systematiskt kvalitetsarbete är ju inte ett begrepp som vanligtvis får mungiporna att vändas raskt uppåt och människor att hoppa glädjeskutt i sin association till nytt och spännande lärande. På Mellersta Förstadsskolan tänker vi att systematiskt kvalitetsarbete är allt det vi gör utifrån strategiskt fattade beslut, som utgår från elevernas och verksamhetens behov och som genererar… Läs mer

Publicerat:

Det snackas om...

I dag är det fredag och som vanligt sammanfattar Pedagog Malmös redaktion skol- och förskolenyheter från veckan som gick. Tre terminer och kortare sommarlov = vägen mot bättre skolresultat? I budgeten som lades fram i veckan presenterade Malmös politiker tanken på det nya upplägget, som man hoppas kan lösa problemen med de kraftigt varierande skolresultaten.… Läs mer