Gå direkt till innehållet

Publicerat:

IKT-julkalendern – Lucka nr 24

Tomte på skridskor åker mot siffran 24.

Strax ovan hustaken i Malmö syns en svävande farkost med röda blinkande lampor komma farande och gå ner för landning. De gamla lärarspökena sitter och dricker glögg när de plötsligt hör ett surrande ljud och en duns uppe ifrån skolans tak. Det är det uråldriga tomtespöket, som kraschlandar med sin högteknologiska midnattssolcellsdrivna drönarsläde Rudolf så att takpannorna flyger åt alla håll.

-Nåja, det är smällar man får ta! Det lär väl ta ett tag innan jag har lärt mig hantera dessa nymodigheter som Google Maps och min GPS. Folk ska vara glada att jag faktiskt hinner hem till alla i år nu när jag slipper vänta in mina trötta renar. En mer likvärdig julklappsutdelning, helt enkelt, mumlar han för sig själv medan han gör sig redo för att stiga ner genom skorstenen. Samtidigt har samhällskunskapsläraren precis påbörjat sitt årliga jultal. 

-Det var vid den tiden på året då allt och alla skulle digitaliseras, börjar han. De andra lärarspökena rycker till. Det låter inte som det vanliga jultalet. Och just i det ögonblicket ger den gamla vindens tak vika och ner brakar tomtespöket och landar bredvid granen.

-Nu har jag åkt hela vägen runt jorden och delat ut mina klappar. Endast en önskelista återstår och den ser lite annorlunda ut. Den har skickats från skolbarnen i Malmö via e-post. Det gamla tomtespöket läser högt:

Vad mer av er lärare kan vi önska,

Än att ni får vår framtid att grönska,

Med digitala verktyg i framkant, 

Kan vi öka vår potential markant,

Tillsammans med er lärare kära,

Vill vi nu än mer lära”

Klicka på lucka nr 24 för att se vad eleverna kan roa sig med tills dess att vårterminen kör igång!

 

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy and användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.