Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Med blicken riktad mot oss själva, del 2

Pinne med marshmallow mäts med tumstock.

Rejält boostade av Christinas ord var det sedan dags för en gemensam lunch innan eftermiddag fortsatte i förmiddagens tecken – teambuildning och gruppdynamik.

Indelade i fem lag var det nu dags för vår egen version av ”Bäst i test”. I varje lag skulle vi tillsammans lösa tre utmaningar, instruktioner till dessa utmaningar låg i tre olika kuvert och utanpå kuverten stod den plats där respektive utmaning skulle lösas:

1. Skala potatisen: Ni har nu användning för era två verktyg som ni inledningsvis valde. Med dessa, och enbart dessa, ska ni nu skala den potatis som finns i påsen. Fingrar som pekar på ett måttband.
Längst potatisskal vinner.

2. Tre saker som vi har gemensamt:
Denna lek handlar om att inom sin grupp hitta gemensamma nämnare med andra människor. Ofta är det så att när man kan hitta något gemensamt är det lättare att relatera till varandra. Övningen lyfter fram både det gemensamma och det unika som varje individ tillför gruppen.

Instruktioner:
Ni får i uppdrag att hitta tre gemensamma nämnare, samt en unik sak med varje person i gruppen. Unik i det här sammanhanget är något man är ensam om att kunna, och bidra med, i just den här gruppen. Ni har ett stort pappersark, tuschpennor samt delarna till blomman till ert förfogande. Klistra upp ”blomman” i mitten av ert stora papper – se bilden – skriv sedan era namn i blombladen samt den egenskap som är unik för dig som enskild individ. I mitten skriver ni de tre saker ni som grupp har gemensamt. Ni ska inte använda fysiska attribut som hårfärg, skostorlek etc …  Barn håller i färgade papper.

3. Spagettitorn
Instruktioner:
Utmaningen är att på 15 minuter bygga ett så högt fristående torn som möjligt av spagetti som håller för att sätta en marshmallow på toppen.

Till ert förfogande har ni:
– 18 spagetti
– 1 m snöre eller syttråd Pinne med marshmallow mäts med tumstock.
– 1 m maskeringstejp,
– 1 marshmallow samt
– en sax

Utrustade med varsin lärplatta och en påse med diverse innehåll för att kunna lösa de tre utmaningarna begav grupperna sig iväg, till sitt förfogande hade de en timme på sig …

Väl tillbaka, något kalla men med leende på läpparna, var det dags för gemensam fika och redovisning i form utav bilder samt videos från respektive grupps äventyr. Applåder, skratt och hejarop blandades om vart annat och efter denna kände vi nog alla att vi tillsammans påbörjat en resa … En resa där inte bara barnens bästa förskola är i fokus utan även vårt bästa – vi som tillsammans driver och förverkligar barnens bästa förskola!

LÄS MER: Med blicken riktad mot oss själva – del 1

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy and användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Slumpa en artikel