Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Ökad smitta bland skolungdomar

Ordet news bildas av tärningar

Det är fredag och några dagars ledighet väntar. Pedagog Malmö-redaktionen passar också på att sammanfatta några av de skol- och förskolenyheter som har publicerats i veckan.

Allt fler barn och unga smittas av covid-19 och det påverkar även skolornas verksamhet. Enligt folkhälsomyndigheten stod personer i åldrarna 0–19 år för 18 procent av fallen inrapporterade under vecka 10. Den ökade spridningen av den brittiska varianten av sjukdomen har gjort att skolor tvingats ta till drastiska åtgärder, rapporterar SVT.

Folkhälsomyndigheten har inga planer på att förändra strategin för skolan på grund av de muterade virusen, skriver tidningen Läraren som talat med Anders Tegnell.

Gymnasieelever återvänder efter påsk

I veckan kom dock beskedet att gymnasieelever får återvända till skolan från och med 1 april, då fjärr- och distansundervisningen upphör.

– Det är ett glädjande besked för många, men det innebär inte att vi blåser faran över”, säger Anna Ekström.

Smittskyddsläkare i de olika regionerna kommer däremot även i framöver att kunna bestämma om en skola ska gå över till fjärr- eller distansundervisning om det skulle krävas utifrån pandemiläget.

Rapport: Ungas attityd till kunskap

15-åringar i Sverige menar att matematik och naturvetenskap är viktigt, men samtidigt har deras självförtroende inom ämnena sjunkit. Det visar en rapport från Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien. Ungdomarnas upplevda stress är dessutom alarmerande hög, enligt rapporten.

– IVA vill med den här rapporten skapa en bättre förståelse för sambandet mellan hur dagens unga ser på och tar till sig kunskap i och utanför skolan. Detta eftersom kunskap har en given plats när världen står inför stora samhällsutmaningar där en stark demokrati är en förutsättning, säger Magnus Berggren, ordförande för IVAs projekt Framtidens kunskapssamhälle.

Här hittar du rapporten i sin helhet.

Språkutveckling i tamburen

En boklåda i tamburen på förskolan kan bidra till barns språkutveckling – det visar en studie där förskolepersonal själva forskat i sina arbetssätt. Studien pekar på att barnen då stannade upp och läste när de väntade på att få gå ut. Ann Nordberg, universitetslektor i pedagogik, följde arbetet på nio förskoleavdelningar i Vänersborgs kommun. Där observerade hon bland annat språkstödjande handlingar och filmade interaktionen mellan personal och barn.

– Förskolans språkstödjande handlingar ökade både kvantitativt och kvalitativt. Personalen hittade på flera nya kreativa idéer hur de skulle skapa lärande aktiviteter och fördjupade sitt sätt att arbeta med dem, säger Ann Nordberg, universitetslektor i pedagogik.

Har du tips på vad Pedagog Malmö borde skriva om? Hör av dig till redaktionen på pedagogmalmo@malmo.se!

Trevlig helg!

Det händer mycket på skolor och förskolor i Malmö! Vill du hålla dig uppdaterad kring vad som publiceras på Pedagog Malmö? Prenumerera då på vårt nyhetsbrev som kommer ut varje onsdagsmorgon. Anmäl dig här för att inte missa pedagogiska tips, inspirerande arbetssätt och insiktsfulla blogginlägg!

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy and användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorier

Temablogg

Slumpa en artikel