Gå direkt till innehållet

Publicerat:

Vi vill ha din input till Pedagog Malmö live 2022

Grafisk logga för Pedagog Malmö – live och digitalt

Tre gånger tidigare har den gemensamma studiedagen för pedagoger från Malmös tre utbildningsförvaltningar gått av stapeln. Till våren är det dags igen. Studiedagen med namnet Pedagog Malmö – live (PML) kommer ske helt digitalt den 16 mars 2022 och du har nu möjlighet att ge input till programmet.

Vem vill du se och lyssna till på studiedagen? En internationell forskare, en skoldebattör, skolpolitiker, inspirationsföreläsare eller kanske en kollega som gör riktigt bra grejer? Vad vill du lära dig mer om? Vi lyfter gärna fram goda exempel från vår egen verksamhet i Malmö i kombination med några externa gästföreläsare.  Du har nu chansen att lämna önskemål om både ämnen och föreläsare. Arbetsgruppen, som består av representanter från de tre utbildningsförvaltningarna, kommer sedan att göra allt för att tillgodose så många önskemål som möjligt. Utgångspunkten för studiedagen är den röda tråden genom utbildning, från förskola till vuxenutbildning med fokus på delaktighet, likvärdighet, språkutveckling och hållbarhet.

Lämna dina förslag i kommentarsfältet nedan eller via mail till anna.singhateh@malmo.se

Stort tack på förhand!

kommentarer

  1. Hej!

    Jag hade gärna sett något kring tillgängligt lärande med digitala lärresurser och digital assisterande teknik utifrån de verktyg som respektive förvaltning har tillgång till. När det gäller GRF och GVF så har vi nästan samma utbud, något som skapar en röd tråd i undervisningen. I detta kommer delaktighet, likvärdighet, språkutveckling och hållbarhet in.

    1. Tack för input Martina! /Anna

  2. Hej!

    Jag har precis läst Claes Schmidt/Sara Lunds bok ”Från man till människa”. Den berör extremt mycket normkritiska frågor samt genustankar. Verkligen en stod del i likvärdighet och delaktighet. Jag har haft förmånen på Prideveckan i Malmö för några år sedan att se föreläsningen, som är väldigt bra. Att få se föreläsningen igen eller delar av den som en del av Vu-dagen tror jag hade varit väldigt uppskattat bland medarbetarna i Malmö!

    1. Tack för tips Oscar! Jag vet att vissa grundskolor haft föreläsning med Claes/Sara men långt ifrån alla, så jag följer upp. /Anna

  3. Jag vill gärna lyfta vikten av ett vokabulär, vilket vi t.ex. kan koppla till läsförståelse. Förslag på föreläsare är:
    Klara Önnerfält, Lund
    Mikael Olofsson, Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Stockholm
    Ylva Olausson, Uppsala
    Ingegerd Enström, Göteborg
    Ann Boglind, Göteborg
    Linda Odén, Göteborg
    Jenny Edvardsson, Kristianstad
    Maria Kouns, MAU
    samt någon företrädare för intensivsvenska.nu som arbetar medvetet med elevernas ordförråd

    1. Tack Helena för många bra tips! /Anna

  4. Hej.

    Jag tycker ett tema kring lärarens yrkesetik verkligen vore på sin plats!

    https://lararesyrkesetik.se/seminarier/

    MVH; Kicki

    1. Bra förslag, tack! /Anna

  5. 1. Föreläsning med Anders Hansen, överläkare i psykiatri, som skrivit storsäljaren ”Hjärnstark”, varit programledare för den populärvetenskapliga serien ”Din hjärna” (SVT), medverkat i ”Vetenskapens värld” och ”Nobelstudion” och riktar sig till barn och unga (plus skolpedagoger och föräldrar) med boken ”Hjärnstark junior” (barn- och ungdomsförfattaren Mats Wänblad är medförfattare) där han på ett enkelt och motiverande förklarar hur och varför hjärnan påverkas så positivt av rörelse. Baksidetext: ”…det är inte bara kroppen som mår bra av rörelse, din hjärna får en extra växel att lägga i också. Läs boken och följ tipsen så lovar vi att du snart fokuserar bättre, tänker snabbare och mer kreativt – och minns mer efteråt. På köpet blir du bättre på att spela datorspel. Tacka nej till det den som kan!”

    2. Följ upp den föreläsningen med att visa och pusha för Malmös egna goda forskningsexempel på hur daglig rörelse och motorisk träning förbättrar skolresultaten, bygger starka friska kroppar och skapar bestående hälsosamma livsstilsval (samhällsekonomi) – Bunkefloprojektet och/eller goda exempel på undervisning i kombination med rörelse t ex utomhus eller genom rörelseuppgifter. Tänker att vi har så många elever i Malmö som har jobbigt att ta till sig klassrumsundervisning (koncentrationssvårigheter, bristande uthållighet, otränad motorik).

    3. Ett tredje förslag. Googla ”Hjärna Puls Glädje” (finns bl a på fb och instagram). Drottninghögskolan i Helsingborg vände en problemskola i ett problemområde med utgångspunkt i beteendepsykologi. De satsar på pulsglädje, brain-breaks, utomhuspedagogik och värdegrundsarbete. Gärna en föreläsning/inspiration därifrån.

    1. Kanontips Ewa, stort tack! /Anna

  6. Jag hade gärna lyssnat till Aleksa Lundberg https://www.athenas.se/?s=aleksa&type=speaker.

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy and användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Slumpa en artikel