Gå direkt till innehållet

Att leda en normkritisk process – om hederskultur

Publicerat: Skribent: Pontus Källström

Nytt år innebär ett utvecklat fokus på normkritik på Tröskans förskola. Efter att ha fördjupat oss i normer kring kön och genus är det nu dags att rikta fokus på hederskultur.

Tillsammans med ledningsgruppen på Tröskans förskola och handledning av utvecklingssekreterare Elizabeth Florez leder jag mina kollegor i en normkritisk process med fokus heder. Det är inget lätt uppdrag men det gör det hela mer intressant och spännande.

Under 2021 fick Hanna Cinthio i uppdrag av förskoleförvaltningen att genomföra en inventering av hedersproblematik i förskolan i Malmö. Det är denna rapport som jag kommer utgå ifrån under hela processen tillsammans med övningar och fördjupande samtal. Läs rapporten här: Hedersrelaterad problematik i Malmö stads förskolor – erfarenheter och behov av stöd

Processen startade i januari där jag och förste förskollärare Linda gav samtliga avdelningar utrymme att börja läsa rapporten under en arbetsplatsträff. Diskussionen kom sedan att kretsa kring kapitlet som handlar om hur hederskultur syns i barngruppen. Tanken är att vi ska ta oss an hela rapporten, del för del.

Skapande av en graffitivägg

Under vårt andra möte med avdelningarna så gjorde vi övningen ”graffitivägg”. Den går ut på att alla skriver ner ord som de förknippar hederskultur med. Till denna övningen använde jag verktyget mentimeter. Ju fler som skriver samma ord, ju större blir det ordet på graffitiväggen. På så sätt går det att invertera hur syn på heder ser ut på förskolan. Det går att se mönster och gemensamma nämnare.

När graffitiväggen var klar fick varje avdelning diskutera varför resultatet såg ut som det gjorde. På så sätt synliggjordes mina kollegors tankar kring heder på ett mer fördjupat sätt. Därefter lyfte varje arbetslag upp saker som kommit fram i bikuporna i storgrupp. Eftersom jag värnar om mina kollegors integritet så kommer jag inte presentera innehållet i diskussionen. Däremot kan jag säga att denna diskussion både blev prestigelös och lärorik. Vill samtidigt rikta stort tack till alla mina kollegor som visar stort engagemang i frågan.

Till nästa möte ska vi gå igenom kapitlet om vårdnadshavare i rapporten samt rikta våra blickar på spår av heder i den egna verksamheten. Processen fortsätter alltså framåt. Mer om det en annan gång.

2 Kommentarer

  1. Spännande Pontus!

    Lycka till med arbetet?

    Hur ser du på kritiken från de 18 forskarna? Jag har försökt sammanfatta här:

    https://twitter.com/tystatankar/status/1490927701364187138?s=21

  2. I de 18 forskarnas senaste text skriver de:

    ”Förskolans arbete med att skapa möjligheter för alla barn att inte begränsas av genusnormer har pågått länge och håller oftast hög kvalitet. Samtidigt visar en rad studier att många förskolebarn trots det korrigeras och disciplineras beroende på sitt kön. Det är beklagligt att Malmö stad inte använt sig av den stora kompetens som forskare på området har.”

    Stämmer det med dina erfarenheter?

    Finns det någon motsättning mellan att arbeta normkritiskt och att arbeta mot det hedersrelaterade förtrycket?

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

I enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (EU 2016/679), GDPR, och kompletterande nationell lagstiftning lämnar grundskoleförvaltningen i Malmö stad följande information om behandlingen av dina personuppgifter som sker när du väljer att kommentera artikel eller videoinslag på Pedagog Malmö. Läs mer här!