Gå direkt till innehållet

Påsk, pyssel och programmering 

Publicerat: Skribent: Annika Nilsson
påskägg med figurer

Påsken närmar sig och med den både pyssel, påskägg och kanske lite programmering? Inför påsken har vi laddat med både tipsrunda och påskpyssel. Dessutom slår vi ett slag för programmering i samband med att Digitaliseringsenheten har en inspirationsdag den 4 april med temat programmering och bjuder på lektionsupplägg. Så oavsett vilken sorts aktivitet du vill ha till påsk kan du få tips här:

Påsktipsrunda

Hur länge håller ägg i kylen? Vart flyger påskkärringarna egentligen och vad hände med Jesus under påsken? I den här färdiga tipsrundan blandas påsktraditioner och religion i en allmänbildande tipsrunda för mellanstadiet. 

Påsklänkar

Är du sugen på att göra påskpyssel men vet inte riktigt vad ni ska göra eller vill komma på något nytt? I den här resursen hittar du tips och ideér på en mängd olika och roliga pyssel att smycka klassrummet med eller ge bort i påskpresent.

Programmering – Robot City

I den här kreativa resursen står programmering i fokus men samtidigt tränar eleverna på förmågor i både teknik, matematik och svenska. Genom att bygga en stad för robotar får eleverna bland annat programmera i visuella programmeringsmiljöer, skapa stabila konstruktioner och skriva texter. 

Koda.nu – Rita geometriska figurer

Syftet med det här arbetsområdet är att lyfta matematik med hjälp av programmering samt öka intressen för matematik. Syftet är också att eleverna ska kunna använda digitala verktyg och programmering för att göra ritningar och simuleringar. Eleverna får också i uppgift att göra dokumentationer av sina ritningar.

Programmering – Kubo leker

Kubo är en robot som programmeras med hjälp av kodbrickor som ser ut som pusselbitar. Roboten läser in koden genom att köra över pusselbiten. Den kan åka rakt fram, åt vänster samt åt höger. För mer avancerad programmering kan Kubo även programmeras att utföra en funktion, en sekvens samt en loop. I den här resursen finner du en mängd mattor att ladda ner med allt från multiplikationstabellen till huvudstäder i Europa.

Under inspirationsdagen kommer det att finnas stationer för 3D-skrivare, Micro:bit, VR-glasögon, Makey Makey, Scottie Go!, Kodningsexpressen, Osmo, NAO, Sphero, Ollie, Bee-Bot och Blu-Bot, Dash, Dot, Cue, Ozobot och Kubo Robot. Det finns ett stort utbud för utlåning från digitaliseringsenheten för dig som blir sugen oavsett om du deltagit eller ej!

Vi önskar er en riktigt Glad Påsk och Glad Programmering!

 

Tecknade ansikten i svart cirkel.
Lena och Annika – redaktörer på ”Malmö delar”.

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

I enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (EU 2016/679), GDPR, och kompletterande nationell lagstiftning lämnar grundskoleförvaltningen i Malmö stad följande information om behandlingen av dina personuppgifter som sker när du väljer att kommentera artikel eller videoinslag på Pedagog Malmö. Läs mer här!