Gå direkt till innehållet

Språkinkluderande tankar och idéer!

Publicerat: Skribent: Linn Hörnfalk
Illustration: Linn Hörnfalk

Hur kan vi skapa undervisning som inkluderar våra nyanlända elever? Hur kan vi skapa stark klassgemenskap utan det svenska språket? Här kommer några tankar och tips som har funkat för mig!

Kära nyanlända elev. Tack för att du kommer och öppnar upp en ny värld. En värld där kulturer kan upptäckas, upplevas och sammanflätas. En värld där kommunikation kan bestå av så mycket mer än bara det svenska språket. En värld där undervisning kan bli mer tillgänglig och mer differentierad. En värld där bättre fogar, starkare lim, kraftigare band håller oss samman. En värld, som jag också kan förstå kan vara läskig, jobbig, frustrerande för dig. För du vill kunna kommunicera. För du vill kunna förstå. För du saknar. Kära nyanlända elev, sätt foten i mina sammanflätade händer, och ta ett steg till och ett till. Låt oss upptäcka en ny värld.

 

Språkinkluderande tips för undervisningen

Texter på olika språk

Välj en text på NE eller i en lärobok. De flesta läroböcker nu för tiden finns också digitalt och där kan man få textstöd och ändra språk. Det kan man på NE också. På så sätt kan alla läsa eller lyssna på texten på det språk som passar en själv. Låt eleverna i grupper och utifrån exempelvis läsfixarna diskutera texten. Om det är svårt att kommunicera kan grupperna få sammanfatta texten med hjälp av bilder och enstaka ord. Se exempelvideo här: Översätt till andra språk på NE

 

WidgitOnline 

Det är ingen nyhet att WidgitOnline är guld värt när vi ska förtydliga språket. Skriv lektionsplaneringen i Widgit och visa med projektorn. Det finns en mängd andra sätt att använda Widgit för att förtydliga språket. Se exempelvideo här: WidgitOnline

 

Google translate

Det är heller ingen nyhet att Google translate räddar oss  gång på gång på gång. Använd det i förebyggande syfte genom att preppa dina uppgifter med översatta meningar under de svenska meningarna.

 

Översätt meningarna i dina presentationer i Google translate för att förebygga istället för att förklara i efterhand.

 

Kroppsspråk

Det som sägs kan förstärkas med kroppsspråket. När vi pratar om tid peka på klockan eller armbandsuret, peka på ordet du läser eller på öronen när eleverna ska lyssna.

 

Att kunna språk är coolt! 

Om alla i klassen är med på att det är coolt att kunna flera språk blir det också mer intressant att prata med elever som kan andra språk. När vi pratar om viktiga ord som respekt kan vi lika gärna lära oss det ordet på andra språk. Eller varför inte ägna en stund åt att alla i klassen får lära sig att skriva sitt namn på ett annat språk?

 

Gruppstärkande aktiviteter som inte kräver att man kan svenska

Känna-Se-Höra

Välj ut begrepp som är viktiga att lyfta, till exempel respekt, samtycke, kärlek. Hur syns repsekt? Hur känns respekt? Hur låter respekt? Använd google translate och bilder för att förklara frågorna och låt eleverna skriva på sina egna språk och med hjälp av bilder hur de upplever begreppen utifrån sinnena.

 

”Samla och gruppera”

Låt eleverna gå in i klassrummet och representera ett valfritt djur. De ska vara djuret utan att använda rösten, bara kroppen. En person utses till att försöka samla och gruppera djuren.

 

Hitta likheter

Sitt i en ring. Eleverna byter plats med varandra om de tycker om det som läraren visar. Det kan vara en bild som läraren håller upp, en sak eller ritar på tavlan.

 

Kompisporträtt

Sitt i par. Låt eleverna rita av varandra utan att titta ner på pappret de ritar på.

 

Byta namn

Låt eleverna gå runt i klassrummet och skaka hand med varandra. Första gången presenterar de sig med sitt eget namn. Därefter byter de namn med varandra. Efter ett tag ska de försöka hitta tillbaka till sitt eget namn igen.

 

Kortleken

Sitt i en ring. Alla eleverna får varsitt kort från en kortlek. Läraren tar en kortlek och visar ett kort i taget. När läraren håller upp till exempel ett klöver, ska alla elever med ett klöver flytta ett steg åt höger. Då kan det bli att eleverna får sitta i varandras knä. Visar läraren sedan upp till exempel ruter ska alla elever flytta som har ett ruter men bara om de inte har någon i sitt knä. Målet är att försöka komma tillbaka till sin plats igen.

 

Fågeldansen

Kan låta barnsligt men faktum är att det är omöjligt att inte le och skratta när man ska göra det.

 

Sällskapsspel

Brädspel som inte kräver att man pratar med varandra, till exempel Jenka, Twister, fyra i rad. Skapa stationer i klassrummet och kör spelhåla.

 

Midsommarlekar

Många av våra klassiska midsommarlekar kräver inte mycket prat heller. Däremot utlovar det mycket skratt! Hoppa säck, gå med pingisboll på sked, irländsk jul, kasta stövel, äta kex och vissla kan göras enskilt, i par eller ännu svårare, tre personer åt gången.

 

Rockring

Låt eleverna stå i ring och hålla varandra i händerna. De ska försöka ta sig igenom en rockring så att den går ett varv så snabbt som möjligt.

 

Pingisboll

Låt eleverna sitta i grupper runt bord. Alla elever ska ha varsitt sugrör och en pingis boll per bord. Eleverna ska blåsa runt pingisbollen med hjälp av sugröret och försöka hålla den på bordet, så att den inte ramlar ner.

 

Kommentera

Din e-post publiceras inte. Obligatoriska fält är markerade med *

Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och användarvillkor gäller.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

I enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (EU 2016/679), GDPR, och kompletterande nationell lagstiftning lämnar grundskoleförvaltningen i Malmö stad följande information om behandlingen av dina personuppgifter som sker när du väljer att kommentera artikel eller videoinslag på Pedagog Malmö. Läs mer här!