Se hela direktsändningen från Education Lounge på InnoCarnival 2022 här!
0.00–54.50: Session 1: Hur involverar vi barn och unga i reella utmaningar?
I första sessionen får vi träffa Per-Anders Hillgren, professor i design för social innovation, och ta del av konkreta exempel och erfarenheter från förskolors och lärarstudenters arbete med barns involvering i stadsutveckling i Malmö.
54.50–2.09.45: Session 2: Möjligheter och hinder i arbetet med reella utmaningar i skolan
I andra sessionen får vi ta del av pågående fördjupningsarbeten om digitalisering i Malmös grundskolor och fundera över vad som driver, motiverar och utmanar elever och lärare i pedagogiska arbetet. Vi får även genom skådespelaren Sissela Kyle möta filosofen Jonna Bornemarks tankar om vad som kännetecknar vår tids samhälle samt resonera om möjligheter och hinder i att utveckla förmågor som är nödvändiga för framtiden och ett demokratiskt samhälle.
2.09.45–: Session 3: Demokrati
I sista sessionen får vi träffa Silvia Edling professor i didaktik vid högskolan i Gävle i en inspelad föreläsning om seendets betydelse för våra mänskliga handlingar. “Människor ser det de har kunskap om men tenderar att ignorera annat. För att på allvar arbeta med frågor som rör kunskap, demokrati och hållbarhet i undervisningen finns en poäng med att uppmärksamma och utveckla seendets betydelse för handling.” Med oss på scen har vi lärare som berättar om demokratifrämjande undervisning i högstadieklassrummet.
Den här sidan skyddas av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och användarvillkor gäller.
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
I enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (EU 2016/679), GDPR, och kompletterande nationell lagstiftning lämnar grundskoleförvaltningen i Malmö stad följande information om behandlingen av dina personuppgifter som sker när du väljer att kommentera artikel eller videoinslag på Pedagog Malmö. Läs mer här!