Evenemanget har avslutats.

Mötesplats matematikutveckling

  • 2018-05-03
    15:00 - 17:00

Matematikutvecklarna på Pedagogisk inspiration bjuder in mattelärare och andra intresserade lärare till en mötesplats med syfte att utveckla undervisningen i matematik genom kollegialt lärande och erfarenhetsutbyte.

Innehåll: Elever med utländsk bakgrunds uppfattningar av sina möjligheter att lära matematik och hur dessa möjliggörs. Om in(ex)kludering i skolmatematiken.

Petra Svensson Källberg, doktor i matematikens didaktik har i vår disputerat med sin avhandling Immigrant students’ opportunities to learn mathematics. In(ex)clusion in mathematics education. Vi får ta del av hur studierna är utförda och deras bakgrund. Fokus kommer att ligga på studiernas resultat och hur dessa kan förstås. Därför kommer även en del teoretiska begrepp så som till exempel förgrund, diskurs, identitet och fabricering att förklaras. Efter presentationen kommer vi tillsammans i grupper diskutera studierna och ni får möjlighet att knyta studiernas resultat till era erfarenheter och verksamhet. Ni kommer att erhålla diskussionsfrågor som ni kan ha som stöd i era samtal.

Du kan läsa mer om avhandlingen här: Elever tar på sig skulden för bristande möjligheter att lära matematik, artikel Stockholms universitet.

Tid: torsdagen 3 maj kl: 15.00 -17.00

Sista anmälningsdag: fredag 27 april

Vi kommer att bjuda på fika, vänligen hör av dig vid eventuella allergier.

Varmt välkommen!

Matematikutvecklarna på Pedagogisk Inspiration

Mötesplats:  

adress:
Rönnblomsgatan 6A, 212 16, Malmö

Beskrivning:
Vänligen vänta vid receptionen i entrén så hämtar vi där.