Gå direkt till innehållet
Bilden visar texten utomhus.

Publicerat:

Våren är här - härliga tider för utepedagogik!

I helgen var det vårdagjämning och ljuset har vunnit över mörkret! I år inföll denna stund lördagen den 20 mars klockan 09.37 och äntligen är dagarna längre än nätterna och i slutet på veckan är det dax att ställa om klockan till sommartid. Nu blir det skönare och lättare att vara utomhus. Därför tipsar vi…

Tecknad person gör TAKK-tecken.

Publicerat:

TACK för att du finns, TAKK

Vi tre tillfällen senaste veckorna har jag och två av mina kollegor haft glädjen att få gå en TAKK-kurs som hölls av två grymma specialpedagoger i området. Så. Jäkla. Kul. Vill bara bli ett proffs på det nu och lära mig ännu mer! Vi gick igenom 263 tecken totalt. Kan inte säga att alla sitter…

Publicerat:

Covid schmovid

Nu är det fredag! Och innan det är dags för lite ledighet så ska vi på Pedagog Malmö-redaktionen sammanfatta några av de skol- och förskolenyheter som har publicerats i veckan. Skolan har blivit rejält tilltufsad under pandemin, bland annat på grund av sämre kvalitet på undervisning och ökad psykisk ohälsa bland eleverna. ”Konsekvenserna för samhällsekonomin…

Publicerat:

Språkutvecklande SO- och NO-undervisning i en bokcirkel för kollegialt lärande

I februari drog vi, Johanna Florin och Julia Gullstrand, utvecklingssekreterare på PDM:s språksektion, igång en bokcirkel utifrån två böcker om språkutvecklande SO- och NO-undervisning. Det känns både spännande och utmanande, särskilt eftersom vi vill få in så mycket innehåll som möjligt inom ramen för det digitala formatet! Under vårterminens fyra träffar får deltagarna möjlighet att utbyta…

Lappar med text på ligger huller om buller.

Publicerat:

Texter i fokus

Denna vecka har vi texter i fokus på Malmö delar. Vi lyfter fram resurser både kring att skapa och analysera lyrik samt stöttande arbetsmodeller för att komma igång med att skriva beskrivande och instruerande texter. Dessutom tipsar vi om en resurs med handledning till den högläsningsbok som alla förskoleklasser kan få genom projektet “Barnens bästa…

Elever sitter med datorer i skolbänk.

Publicerat:

Att välja, värdera och granska digitala lärresurser - tillsammans!

Det finns ett enormt utbud av digitala lärresurser, som innebär ökade möjligheter att bedriva en varierad undervisning. Men att som ensam pedagog välja ut och värdera lärresurser utifrån flera olika perspektiv är komplext och tar mycket tid. När man gör arbetet tillsammans på skolan kan vinsterna bli stora. En lärresurs kan vara både analog och…

Undervisning och olika tankar kring begreppet på färgat papper.

Publicerat:

Elevfokus eller undervisningsfokus?

Frågan kan tyckas konstig. Rent av befängd. Men jag kan inte hjälpa att jag ändå funderar på om vi inte fokuserar alltför mycket på eleverna i skolan. Vad händer om vi istället fokuserar mer på undervisningen?   I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (2019, s. 7) står det följande om skolans uppdrag: Skolans…