Gå direkt till innehållet
Tre barns tecknade siluetter hoppar och dansar.

Publicerat:

Nej, jag vill sitta här.

Som pedagoger tar vi otroligt många beslut varje dag. Beslut som rör större saker och små detaljer. Beslut som är baserat på saker vi planerat sedan innan och sådana som måste tas fram på en millisekund när några förutsättningar ändrades snabbt.  Ett barn ska lämnas på morgonen; då möter jag upp vid dörren och välkomnar…

Valborgsmässobål.

Publicerat:

En inneboende motivation

Här kommer nästa del i min bloggserie baserad på resonemang i boken Liberating learning – Educational change as social movement (Rincón-Gallardo 2019). Första delen kan läsas här. En inneboende motivation Jag hoppade av och på gymnasiet ett par gånger innan jag helt bestämde mig för att kasta in handduken. På mitt betyg från min tid…

Fyra barns siluetter står i en brinnande solnedgång.

Publicerat:

En lärande gemenskap

Jag fick nyligen höra talas om boken Liberating learning – Educational change as social movement av Santiago Rincón-Gallardo (2019). Den som tipsade mig beskrev den så här: “Faktiskt det bästa jag läst på många år vad gäller pedagogik och pedagogikens möjligheter.” Efter att nu ha läst den kan jag inte annat än att hålla med….

Pojke står i solnedgång vid tjärn.

Publicerat:

En öppen famn

Du skrek väldigt högt och grät. Varför hamnade du gång på gång mitt i den här känslostormen? Upplevde du att ingen förstod dig? Ställdes det för höga krav på dig? Hade du svårt att reglera dina känslor? Bar du på en känsla av att vara ensam, arg eller ledsen? Eller allt på samma gång? Förstod…

Skuggan av en flicka blåser iväg hjärtan.

Publicerat:

Ett omsorgsetiskt förhållningssätt i förskolan

Det här inlägget handlar om vad ett omsorgsetiskt förhållningssätt skulle kunna innebära i förskolan. Den har sin utgångspunkt i Noddings (2015) bok “Philosophy of Education”. Detta är inte en fördjupning, eller en full redogörelse för vad omsorgsetiken innebär, utan endast min tolkning av några utvalda delar av omsorgsetiken som jag tycker kan vara relevanta för…

En gul bil.

Publicerat:

Vad innebär verktyget Gul bil?

I mitt förra inlägg pratade jag om verktyget A-, B- och C-tid och idag handlar det återigen om ett verktyg som kan stödja oss i vårt arbete för barnens bästa förskola. I denna texten tänkte jag berätta vad gul bil innebär. För att göra det så tydligt som möjligt kommer här några (påhittade) exempel på hur…

Barn som hoppar i motljus vid strand.

Publicerat:

Vad innebär det att arbeta utifrån A-, B- och C-tid?

Inom vårt förskoleområde använder vi oss av något som kallas för A-, B- och C-tid. Jag vill i detta inlägget lyfta fram vad det innebär och vilka olika funktioner det kan fylla. Detta verktyget och medföljande tankesätt tror jag kan vara till stor hjälp att ha med sig och använda i förskolans vardag. Observera att…